Krakau

18 APRIL – 24 APRIL 2018

Deze keer mocht ik weer een vakantie kiezen en had ik besloten om in het voorjaar naar Krakau te gaan en later in het jaar weer naar Sardinië. Lekker twee keer in het jaar op vakantie, waarom niet als je het kunt missen. Ik wou graag naar Krakau, omdat ik hier zelf vroeger ben geweest met mijn ouders. Mijn vader heeft namelijk een Poolse afkomst.

WOENSDAG 18 APRIL
We hadden om 06:30 uur (erg vroeg he) het vliegtuig naar Krakau vanuit Charleroi. Toen we aankwamen in Krakau gingen we met openbaar vervoer naar ons hotel, namelijk Hostel Enigma. Heel toevallig stond er 2 Pietro, maar dit betekende blijkbaar dat het Hostel op de tweede verdieping lag. Na even uitrusten en onze spullen uitpakken zijn we in de middag door de stad zelf gaan lopen en zijn we begonnen met een lekker ijsje. Erna hebben we het Wawel Kasteel bezocht. Vervolgens zijn we nog door de stad verder gelopen en waren er overal wel kleine speeltuintjes om voor de kinderen te kunnen spelen. Midden op het plein was het erg druk en vond je het leuk om achter de duiven aan te rennen. Ondertussen bezocht ik even de Maria kerk.

DONDERDAG 19 APRIL
Vandaag hebben we Auschwitz bezocht. Dit is iets wat ik heel graag wou zien en wat was dit indrukwekkend om allemaal te zien. Enzo mocht gewoon mee naar binnen, maar op sommige plekken heb je samen met papa buiten gewacht. Je kreeg zelf helemaal niet mee wat voor plek het was. Hier was je nog te jong voor en hebben we je dus ook niks over verteld. Je zag het meer als een langdurende wandeling van 3 uur in totaal. De rondleiding van Auschwitz sloot af in het concentratiekamp Birkenau.

VRIJDAG 20 APRIL
Dit keer zijn we naar de zoutmijn Wielizka gegaan. Het was een aantal traptreden naar onder lopen eer je in de zoutmijn zelf bent en hier hebben we een rondleiding gehad. Er was zelfs een soort van ondergrondse kerk helemaal uitgehakt in de zoutmijn. Erna zijn we weer naar het centrum van Krakau gegaan waar jij lekker kon spelen in de speeltuin, we hebben een boottocht gedaan en je hebt nog rond gerend achter de bellenblaas op het plein.

ZATERDAG 21 APRIL
In de ochtend gingen we naar het pretpark Zatorland. Op je vaders verjaardag gingen we wat voor jouw leuks doen, hij vond het fantastisch (ahum). Zatorland lag een dik uur van Krakau af en omdat we alles met openbaar vervoer moesten doen was het even uitzoeken hoe we er moesten komen. Uiteindelijk werden we met een minibus ergens in de buurt afgezet, maar het was dus nog bijna een half uur lopen naar het pretpark. Gelukkig kregen we een lift van iemand die ons voor het pretpark afzette! Het was erg warm, maar een erg leuke dag voor jouw! In de avond hebben we nog in het centrum van Krakau gegeten.

ZONDAG 22 APRIL
Vandaag hebben we de Krakow Zoo bezocht. Het was een erg mooie dierentuin met jouw favoriet de flamingo’s die een soort van dansen als ze hun hoofd onder water steken om eten te zoeken. Na de dierentuin zijn we weer naar het centrum gegaan waar er blijkbaar net een marathon was afgelopen. In mijn eentje ben ik snel de Mariakerk omhoog geklommen, want dit was me de vorige keer niet gelukt. Het is namelijk snel uitverkocht.
In de avond waren we nog naar het trampolinepark Go Jump gegaan. Hier vond je het erg leuk en keek je ook echt naar uit. Na een uur springen waren we ook kapot.

MAANDAG 23 APRIL
In de ochtend zijn we naar de Joodse wijk gegaan. Het is erg mooi om hier door heen te wandelen en de verschillende graffiti kunstwerken te zien. Ook heb je nog even kunnen spelen in een speeltuintje met er achter het restant van de joodse muur. Tot slot gingen we nog naar Schindler’s Factory. Als je de film Schindler’s List hebt gezien is dit echt een plek wat je even gezien wilt hebben. Naast de ingang is zelfs de poort wat je terug ziet in de film.

In de middag zijn we naar het zwemparadijs Park Wodny gegaan waar we 2 uur lang konden zwemmen. Wat een leuk zwembad was dit met vooral hele vette glijbanen. De rode glijbaan was echt zo vet.. er stond dat je vanaf 14 jaar van de glijbaan af mocht en ik dacht nog van wat is dit overdreven voor een glijbaan. Maar toen ik er eenmaal van af ging kon ik dit echt begrijpen zoooo snel ging die niet normaal meer. Er waren ook een hoop glijbanen waar Enzo vanaf kon en hij kreeg er geen genoeg van! De dag hebben we afgesloten in ons favoriete Italiaanse restaurant Il Piatto. Dinsdag 24 april vlogen we om 08:55 uur alweer naar huis. Dowidzenia Krakau!