Zuid Afrika

31 OKTOBER – 14 NOVEMBER 2021

REISSCHEMA:
Dag 1 – 2 Kaapstad
Dag 2 – 4 Mosselbaai
Dag 4 – 7 Tsitsikamma
Dag 7 – 9 Addo
Dag 9 – 11 Knysna
Dag 11 – 13 Hermanus
Dag 13 – 14 Kaapstad

ZONDAG 31 OKTOBER
Vandaag hadden we om 10:15 uur ons vliegtuig van Schiphol naar Kaapstad. Het was 11 uur lang vliegen en om 22:15 uur landde we in Kaapstad. Na een mega lange rij na het uitstappen die we voorgekropen zijn hebben we onze huurauto opgehaald en zijn we naar Savoy Lodge gereden. Dit hotel ligt 13 min van het vliegveld af en was perfect voor een eerste overnachting.

MAANDAG 1 NOVEMBER
Na een ontbijt zijn we vertrokken naar onze eerste echte bestemming Mosselbaai. Het was vandaag een regenachtige dag. Rond 3 uur kwamen we aan bij ons appartement Pinnacle Point Lodge 118. Een mooi ruim huis gelegen in een groot resort aan een rotsachtig strand.  We zijn in het standje Mosselbaai uiteten gegaan bij Cafe Gannet wat ons goed heeft gesmaakt. Gelukkig was het ondertussen gestopt met regenen, dus we hebben nog een wandeling op het resort zelf gemaakt richting het strand. Via een houten vlonder/trap konden we helemaal omlaag lopen, want de huizen liggen op een berg.

DINSDAG 2 NOVEMBER
Om 10 uur hadden we onze eerste jeepsafari bij Botlierskop. Had was een leuke ervaring en we hebben veel dieren gezien. Inala, Impala, Gnoes, Waterbuck, Buffalo, olifanten, struisvogels en de Cape Zebra. Helaas dus geen leeuwen! Rond half 2 kwamen we weer terug van de safari en hebben we nog even in de zon gezeten met een mooi uitzicht.
In de avond voor zonsondergang hebben we nog een wandeling gemaakt bij ons resort. De St Blaize trail naar een grote grot langs het strand met soms een beetje klauteren. Om 8 uur viel in één keer het stroom uit. Eerst dachten we dat het alleen in ons huis was, maar toen zagen we dat meerdere huizen geen stroom hadden. Ik belde aan bij de buurvrouw en die vertelde dat Zuid Afrika problemen heeft met de toeleverancier van stroom. Er is te weinig stroom voor heel Zuid Afrika, dus soms hebben sommige plaatsen in de avond geen stroom. Er zijn periodes dat het heel erg is.. zelfs x aantal uur per dag geen stroom.

WOENSDAG 3 NOVEMBER
Vandaag vertrekken we naar een nieuwe plek. We willen graag het Tsitsikamma National Park zien. We verbleven 15 min van het park af in een rustig stadje Stormriver. Rond 1 uur kwamen we aan bij ons hotel Tsitsikamma Village Inn. Onze kamer lag op het binnenhof met allemaal traditionele huisjes.
Rond 2 uur zijn we vertrokken naar het Tsitsikamma National Park en zagen we op de heenweg langs de weg wilde bavianen zitten! In het park hebben we de Mouth trial gewandeld. Dit is een wandeling van 1 uur langs de kust over houten vlonderpaden en twee hangbruggen. Op sommige stukjes kon je van de route af de berg omlaag richting de zee voor een mooi uitzicht. Na de wandeling hebben we in het park zelf gegeten in het restaurant.

DONDERDAG 4 NOVEMBER
Deze ochtend zijn we na het ontbijt in het hotel een Segway tour gaan doen. Deze lag toevallig bij ons in de straat en we konden meteen beginnen met ons drietjes. Qua toerisme is het nog steeds erg rustig in Zuid Afrika, maar het begint nu weer een beetje te komen. De Segway tour duurde 1 uur en we begonnen eerst met een oefening op het terrein. Hier stonden pionnetjes en hobbels waar we konden oefenen. We hadden het snel onder de knie en erna hebben we nog een rondje door het bos gereden. In de middag hebben we nog bij het zwembad gezeten in het zonnetje.

Om 16:00 heb ik mijn allereerste bungeejump gedaan! Met Face Adrenalin sprong ik van de Bloukrans brug af. Het is de hoogste bungeejump in de wereld van wel 216 meter hoog! Na een korte uitleg ging ik met een zipline naar het middelpunt van brug. Piëtro en Enzo mochten wel mee naar het platform waar ik vanaf zou springen. Ik was samen met nog drie andere mannen, maar ladies first, dus ik ging als eerste. Het was hoog en eng, maar ik heb het gedaan. Eenmaal weer boven en nadat de anderen ook gesprongen hadden, heb ik gevraagd om nog een keer te springen. Deze keer wou ik het helemaal alleen doen. Zelf rennen naar de rand en dan springen.. en het is gelukt! Heel vet om te doen! De medewerkers waren ook erg aardig op het platform zelf en maakte er een feestje van. Een echte aanrader dus om hier te springen!

VRIJDAG 5 NOVEMBER
Vandaag was het weer wat bewolkter, dus perfect voor een lange wandeling. De waterfall trail is een prachtige wandeling langs de kust van 6 km en duurt ongeveer 3 uur lang. Het eindpunt is een waterval. Eenmaal terug in het hotel hebben we niet veel meer gedaan. We hebben in de straat gegeten bij Papa Africa Pizza. Met een houtoven werden de pizza’s voor ons gemaakt. Leuk om eens wat anders te eten voor de afwisseling, maar de pizza’s van Sardinië blijven wel de beste!

ZATERDAG 6 NOVEMBER
Dit keer reizen we naar het verste punt van onze vakantie, namelijk richting Addo. Een laatste keer lekker ontbijten in ons hotel en we vertrokken. Na ongeveer 2,5 uur rijden kwamen we aan bij Bellevue Forest Reserve in Paterson. Dit is een natuurreservaat met de big five en onze lodge is midden in het natuurreservaat. We hebben ervoor gekozen om in de middag naar Addo National Park te gaan. Dit park is in 1931 opgericht met 2.000 hectare met nog maar 11 olifanten. Dit vanwege het jagen. Daarom is Addo opgericht en nu is het 180.000 hectare groot met meer dan 600 olifanten! We hebben dit keer zelf met de auto rondgereden voor een safari. Op de eerste helft in het park zagen we helemaal niks en hadden we de moed een beetje op gegeven. We besloten om maar terug te gaan naar de hoofdingang. Maar gelukkig heb we toen toch nog dieren gezien. Zoals een wrattenzwijn, verschillende herten, buffels en olifanten. Er liep zelfs een olifant langs ons op de weg!

ZONDAG 7 NOVEMBER
Vandaag hebben we een hele leuke safari waar we ook eindelijk de leeuwen gaan zien! De safari hebben we geboekt bij Schotia safaris gelegen in de buurt van Addo. Om half 2 moesten we ons inchecken en om 2 uur stapten we op de jeep en kon de safari beginnen. Het was goed verzorgd, want iedereen kreeg een deken en een dikke regenponcho, want op het einde van de dag was er lichte regen voorspeld. De safari was opgedeeld in twee delen. Het eerste deel had als hoogtepunt de neushoornen. Gewoon op een paar meter afstand liepen ze voorbij onze jeep en wat een reusachtige beesten zijn het. Helaas zijn er 8 jaar geleden de stropers het gebied binnen gekomen via een helikopter en hebben ze in de nacht de neushoornen verdoofd en de hoorn eraf gehaald. Bijna hadden ze het niet overleefd door de verdoving die werd gebruikt. Gelukkig hebben ze de neushoornen nog kunnen redden met een antidode. Nu 8 jaar later is hun hoorn weer terug gegroeid. Ook heeft onze gids Scott ons een termietenheuvel laten zien. We hebben zelfs een termiet gegeten. Het proefde niet eens vies, maar naar kruiden. Het is erg gezond om ze te eten, want er zitten veel proteïne in.

Erna hebben we een tussenstop gemaakt en stond er wat te drinken en koekjes klaar voor ons. Vervolgens was het tijd om op zoek te gaan naar de leeuwen! Er waren nog 2 andere groepen met een jeep met ieder een eigen gids. Al snel kreeg onze gids van een andere gids te horen dat hij een leeuw hoorde brullen op de berg. Snel reden we er heen en niet lang erna zagen we hem dan liggen. We stonden zo dichtbij.. op nog geen 3 meter afstand lag die dan. Prachtig! We konden zo dichtbij komen omdat de leeuw ons in de jeep zag als 1 groot geheel. Misschien als een soort olifant, want die vallen ze ook niet aan. Na de leeuw een tijdje bewonderd te hebben reden we door en zagen we na een beetje zoeken ook twee vrouwtjes leeuwen net weer zo dichtbij. We hebben zoveel dieren gezien.. wild zwijn, sable antelope, impala’s, kudu, blue wilder beasts, greybuck, nijlpaard, nyala, olifant, neushoorn, zebra, haas, yellow mongoose, buffel, krokodil, maar land, giraffe, reebok, aardvarken en de leeuwen. Het gevaarlijkste dier hiervan is de nijlpaard! Jaarlijks vermoorden de nijlpaarden ongeveer 3000-4000 mensen, die wat geregistreerd staan dan. Ze kunnen onderwater 12 km per uur rennen en op het land zelfs 30-40 km per uur. Een nijlpaard eet normaal geen mensen, maar zodra je te dichtbij komt en hij zicht bedreigd voelt dan gaat die achter je aan en blijft die doorgaan tot die je heeft! We sloten de tour af met een kampvuur en erna hebben we met ze allen heerlijk gegeten en zelfs een dessert. Een super ervaring en een echte aanrader deze tour!

MAANDAG 8 NOVEMBER
Vanaf nu gaan we langzaam beginnen aan onze terugreis richting Kaapstad weer. We rijden nu terug naar de stad Knysna met onze verblijfplaats bij Under Milkwood Resort. Een houten huisje met uitzicht over de zee. Na 3,5 uur rijden kwamen we aan. In de namiddag zijn we naar Knysna Heads gelopen. Dit was vlakbij ons huisje en het is een mooi uitzichtpunt over de zee. Erna zijn we thuis gaan bbqen.

DINSDAG 9 NOVEMBER
Nu was het tijd voor iets waar Enzo naar heeft uitgekeken, paragliden! Sinds hij zoveel durfde begin dit jaar in Costa Rica met het ziplinen mocht die van ons paragliden en nu in Zuid Afrika hebben we een plek gevonden waar het kan. Om 10:30 uur waren we bij Dolphin Paraglyding in Segdefield. We waren meteen aan de beurt en ik steeg vlak na Enzo op zodat we samen in de lucht waren. We maakten een vlucht van 20 min op ongeveer 500 meter hoogte. Dit was een andere manier van paragliden dan ik gewend was in Oostenrijk. Want je stijgt op en land op dezelfde plek. Je gaat tijdens het vliegen opzoek naar opwaartse luchtstromen zodat je weer omhoog wordt geduwd. Deze opwaartse luchtstromen zie je niet, maar voel je. Of je ziet het wanneer een andere paraglider hem gevonden heeft of als de vogels erin omhoog geduwd worden. Het wereldrecord is 500 zoveel kilometer ver vliegen met paragliden door gebruik te maken van opwaartse lichtstromen.

In de middag zijn we naar Offshore Adventures gegaan in Plettenberg Bay om met zeehonden te kunnen zwemmen! Nadat we onze wetsuit aanhadden en de bril met flippers hadden gekregen liepen we naar de speedboot. Deze werd met een tractor de zee ingeduwd en na 15 min varen kwamen we bij Robberg aan. Hier komen rond de 6000 zeehonden en ze lagen op de rotsen en in het water te zwemmen. Ook zagen we een hele grote zeekoe zwemmen. We vaarden weer een stukje verder en hier gingen we het water in. De zeehonden zwommen overal om ons heen en kwamen ook heel dichtbij. Erg leuk om te doen!

WOENSDAG 10 NOVEMBER
Tijd om weer een stuk terug te rijden. Na heel lang stuk rijden kwamen we aan bij het plaatsje Hermanus. We hebben hier een huis gehuurd en wat voor een.. Vivere Holiday House is super mooi, groot en zelfs een zwembad in de tuin. Omdat we laat in de middag aankwamen zijn we uiteten gegaan bij Pear Tree Bistro.

DONDERDAG 11 NOVEMBER
Deze ochtend hebben we een stuk van de Hermanus Cliff Path gewandeld langs de zee. Het begon al snel warm te worden, dus na een uurtje hadden we er genoeg van. We hebben nog wat kraampjes bezocht bij  de Old Harbour Market en erna zijn we nog naar het Sievers Point gegaan. Dit is een plek waar je goed walvissen kunt spotten. Vanaf juni migreren de walvissen van Antarctica naar de warmere wateren rondom Hermanus om te baren. Zodra de kleine walvissen sterk genoeg gaan zij met hun moeders de lange reis naar Antarctica maken. Dit vindt ongeveer plaats rond eind november/begin december. Maar helaas, we hebben geen walvissen gezien. Wel zeehonden die met hun eten aan het spelen waren in de zee. Eenmaal thuis hebben we in de tuin gezeten, gezwommen, gedart en gekookt.

VRIJDAG 12 NOVEMBER
Vandaag moeten we weer richting Kaapstad vertrekken. Onderweg maken we een stop bij Stony Point Penguin Colony. Dit is een plek waar veel Afrikaanse pinguïns bij elkaar komen. Erna zijn we via de Coastal route verder gereden. Dit is een route met prachtig uitzicht langs de zee. We hebben bij Waterford wine estate een tussenstop gemaakt. Dit is een wijnbrouwerij in Stellenbosch. Hier zijn erg veel wijngaarden als je om je heen kijkt!
In de avond hebben we nog gezwommen. In ons appartementen complex was een verwarmd binnen zwembad.

ZATERDAG 13 NOVEMBER
Deze ochtend waren we vroeg wakker, want we wouden graag de Lion’s head wandelen. Het is een wandeling naar de top van de berg op 670 meter hoogte. Het laatste stuk van de wandeling moest je echt over rotsen en stenen omhoog klimmen bijna, maar na een uur waren we aan de top en hadden we een mooi panorama uitzicht over Kaapstad.

ZONDAG 14 NOVEMBER
In de nacht hadden we om 00:20 uur ons vliegtuig om met KLM weer naar Nederland te vliegen. Rond 11:00 uur waren we alweer geland. Wat een mooie reis hebben we gehad in Zuid Afrika!