Dolomieten

16 JULI – 26 JULI 2023

ZONDAG 16 JULI
In de  namiddag zijn we vertrokken en hebben we gereden tot München. De bedoeling was tot Kempten vlak voor de Oostenrijkse grens, maar we hadden opeens verkeerd genavigeerd naar het hotel. Toch nog goed gekomen!

MAANDAG 17 JULI
Vandaag het laatste stuk van de reis gereden naar ons appartement in Cortina d’Ampezzo. Eindelijk zijn we er! We hebben in het centrum souveniers gekocht en pizza en ijs gegeten. Helaas niet zo lekker als in Sardinië, maar het was oke..

DINSDAG 18 JULI
Deze ochtend om 05:30 uur opgestaan zodat we op tijd waren bij de drei zinnen voor een wandeling. Het was lekker rustig en we gingen eerst voor een korte wandeling naar het uitzichtpunt Cadini di Misurina. Dit uitzichtpunt heeft op de achtergrond een ruige bergketen in de Italiaanse Dolomieten. De spitse, scherpe, slanke toppen rijzen op uit het dal en zorgen voor een spectaculair uitzicht.

Iets voor 08:00 kwamen we aan bij het uitzichtpunt en we zagen helemaal niks door de mist!! Zelfs na bijna 2 uur wachten zagen we niks pff. We zijn toen teruggelopen en hebben een deel van de wandeling gelopen om de Drei zinnen. De Drei zinnen zijn drie bergtoppen die zichtbaar zijn en de hoogte top is net geen 3000 meter (2999). Meerdere plekken in deze streek hebben ook duitse namen. De Dolomieten behoorden tot 1918 nog bij Oostenrijk en ondanks dat ze nu in zijn geheel tot Italië behoren, zijn er nog steeds Duitse namen terug te vinden.

In de middag hebben we een tweede poging gewaagd en zijn we weer naar het uitzichtpunt Cadini di Misurina gelopen en dit keer hadden we prachtig uitzicht!

WOENSDAG 19 JULI
Vroeg in de ochtend hebben we het meer Lago di Braies. Dit is een mooi groot meer met een intens blauwe kleur. Op de achtergrond zijn de bergen te zien. Het is wel een echte toeristische plek.. wij waren om 07:00 uur al daar en er waren hier en daar al wat mensen.

Erna hebben we de via ferrataGiovanni Barbaragedaan. Dit klimparcour in de bergen ligt in Natural Park of the Ampezzo Dolomites. Je klimt een ronde met prachtig uitzicht en je kunt zelfs onder een waterval doorlopen. Het uitzicht was prachtig, maar voor ons was het qua niveau iets te makkelijk.

DONDERDAG 20 JULI
Deze middag zijn we naar het zuiden gereden richting Mel. We hadden een canyoning geboekt bij Borgo Valbelluna. Samen met nog een paar anderen gingen we met onze gids naar de kloof van Azzurra. Het was een leuke eenvoudige canyoning met abseilen, glijden en met sprongen tot 8 meter hoog.

VRIJDAG 21 JULI
Deze ochtend zijn we weer vroeg opgestaan om een wandeling te maken naar het meer Lago di Sorapis. Dit meer ligt bijna 2000 meter boven de zeespiegel en is ingesloten tussen de Italiaanse bergtoppen. In de winter ligt er een dik pak sneeuw op de omliggende bergen en wanneer dit in het voorjaar smelt, neemt het smeltwater heel fijn gruis van de berg mee het meer in. Het fijne gruis komt voor een deel op de bodem van het meer terecht en de fijnste deeltjes blijven lange tijd in het water drijven. Dat in combinatie met de lichtinval zorgt voor die prachtige turquoise kleur.

Het was een lange wandeling van 12 kilometer met de heenweg veel bergop. Vermoeiend maar een mooie wandeling!

ZATERDAG 22 JULI
Deze ochtend verlaten we het dorpCortina d’Ampezzo en gaan we door voor het laatste deel van onze reis in het westen van de Dolomieten.

Eerst hebben we wel nog een Via Ferrata gedaan. Dit keer de Via Ferrata Maria e Andrea Ferrari al Ra Bujela. Deze was het stuk moeilijker dan de eerste die we gedaan hadden. Met een stoeltjeslift gingen we van Pie’tofana naar Duca d’aosta. Hier was het nog 5 minuten lopen en konden we beginnen. Het moeilijkste is meteen in het begin waar je bijna verticaal een flink stuk omhoog moet klimmen. Erna wordt het wat makkelijker, maar nog steeds hartstikke leuk om te doen!

We hebben onze reis voortgezet naar het nieuwe appartement. Onderweg zag ik een plek dat je kon ziplinen bij Adrenaline x-treme adventures in San Vigilio di Marebbe. In totaal zijn de ziplines 3 kilometer lang met een maximum snelheid van kilometer per uur en soms wel 100 meter hoog.

In de namiddag zijn we aangekomen bij het appartement in  Castelrotto.

ZONDAG 23 JULI
Om half 9 hadden we afgesproken bij de lift Ciampinoi om te paragliden met Gerdenafly. Ik en Enzo hadden een mooie vlucht!

Erna zijn we gaan klimmen bij het klimpark Col de Flam in Ortisei. Dit was leuk om te doen, maar vergeleken met onze laatste via ferrata wel een flink stuk makkelijker!

In de middag hebben we de Pilzeweg gewandeld. Het is een route voor kinderen met grote houten paddestoelen en informatie over paddestoelen.

MAANDAG 24 JULI
In de ochtend hebben we het bergmeer Lago di Carezza bezocht. Het staat bekend om zijn smaragdgroene kleur en de indrukwekkende achtergrond van bergen. In vergelijking met de andere meren dat we hebben bezocht is deze wel het kleinste.

Om 15:00 zijn we gaan raften met Avisio rafting in Tesero. Een 7 kilometer lange tocht hebben we gemaakt met verschillende stromingen. Halverwege hebben we nog een waterval bezocht. Leuk om te doen!

DINSDAG 25 JULI
Deze ochtend zouden we gaan wandelen boven op de berg van Seceda. Helaas was het weer niet goed, grauw en bewolkt. De kans was groot dat we boven op de berg niks zouden zien van het uitzicht en de lifttickets waren zo duur dat we het hebben gelaten. We hebben wat door het dorp Ortisei gelopen. Een leuk dorp, maar alles is hier een flink stuk duurder dan bij andere dorpjes.

WOENSDAG 26 JULI
Helaas alweer tijd om naar huis te gaan. We hebben een mooie en sportieve vakantie gehad!