Slovenië

24 APRIL – 5 MEI 2022

ZONDAG 24 APRIL
Na het avondeten zijn we vertrokken richting Slovenië. Het is ongeveer 10 uur lang rijden en dit hebben we opgesplitst in twee delen. Vandaag hebben we 4 uur lang gereden en hebben we een overnachting gedaan in Vaihingen vlak onder Stuttgart.

MAANDAG 25 APRIL
Rond 9 uur zijn we verder gereden richting Slovenië en rond half 4 kwamen we aan bij ons appartement in Bovec. Dit ligt aan het Triglav Park. Dit nationaal park ligt in de Julische Alpen en heeft de hoogste berg van Slovenië met de Triglav berg van 2864 meter hoog.

DINSDAG 26 APRIL
Vandaag was het helaas veel aan het regenen. Aan het einde van de middag hebben we een stuk van de Soca trail gelopen. De Soca rivier is een mooie rivier door de Triglav park van 137 kilometer lang waar veel activiteiten plaats vinden, zoals raften en kanoën. Tijdens de wandelingen kwamen we verschillende hangbruggetjes tegen.

WOENSDAG 27 APRIL
De komende dagen is het gelukkig beter weer. We begonnen de ochtend met een zipline tour. De tour was tussen de bergen Kanin en Dombon met 5 ziplines van 500-700 meter lang en 200 meter hoog waar je een snelheid kunt halen van 60km per uur. Het is een leuke activiteit om te doen als je in Bovec bent.

In de middag zijn we naar Tolmin kloof gegaan. De diepe Tolmin kloof is in de loop der tijd ontstaan door de kracht van de turquoise rivier Tolminska. Door de hele kloof is een wandelpad van zo’n 8 kilometer. Het pad leidt je via de rivier naar diverse watervallen, grotten, uitzichtpunten en bruggen.
Vervolgens zijn we door gereden naar Kolovrat. Dit is een openluchtmuseum in de bergen tussen Tolmin en de grens met Italië. De Soča vallei (of Isonzo in het Italiaans) is een enorm slagveld geweest tijdens de eerste wereldoorlog. Er zijn hier meer dan 300.000 soldaten omgekomen. Je wandelt door de oude verdedigingslinie met loopgraven.

DONDERDAG 28 APRIL
In de ochtend zijn we naar het openluchtmuseum Ravelnik gegaan wat in Bovec ligt. Na de Italiaanse bezetting van Bovec in 1915, versterkte het Oostenrijks-Hongaarse leger zijn eerste verdedigingslinie aan de oostelijke rand van Bovec, vooral over twee heuvels Ravelnik (519 m) en Stržišče (486 m). De twee verhogingen vormen een natuurlijke blokkade die door de Oostenrijks-Hongaarse soldaten werd veranderd door middel van versterkte posities, grotten en loopgraven tot aan de pijler van hun verdediging.

In de middag zijn we gaan canyoning. In de buurt van Bovec hebben we de tour Fratarica gedaan met Nature’s Way. Het was lekker rustig, want we waren alleen met onze guide. De canyoning ligt midden in het Triglav National Park. Ondanks de wetsuits was het water toch koud, maar we hebben leuke dingen gedaan. Zoals leuke slides, gesprongen van wel 5 meter hoog en abseilen van een 45 meter hoge waterval.

VRIJDAG 29 APRIL
Om 10 uur zijn we gaan raften op de Soča rivier weer met de touroperator Nature’s Way. De Soča Rivier is verreweg de mooiste rivier in Slovenië. Het water is vaak opvallend groen of blauw door de vele mineralen, terwijl de rotsen opvallend wit zijn in de omliggende Soča. Omdat de rivier wat hoger stond konden we een stukje langer raften. In totaal was het 10 km. Met vooral op het einde ging het wat sneller en wilder aan toe. We hebben twee tussen stops gemaakt en bij eentje konden we het water in glijden of springen. We stonden op een hoge steen en de boot lag omgekeerd op de rots als een soort springkussen. Het was leuk om eens te doen!

ZATERDAG 30 APRIL
Ik en Enzo besloten gisteren dat we graag wouden paragliden. Gelukkig was er nog plek voor ons en stonden we om 9 uur onderaan de skilift van Kanin. Met de skilift gingen we tot 1649 meter hoog. Erna liepen we nog een 15 min de berg omhoog voor de plek om te starten. Het weer was perfect en we hebben een mooie lange vlucht kunnen maken van z’n 30-45 min.

In de middag zijn we naar de Vršič-pas gegaan voor een wandeling. De Vršič-pas is de hoogste pas in Slovenië. Deze weg is ooit aangelegd door Russische oorlogsgevangen. Bovenop de Vršič-pas zit je op zo’n 1600 meter hoogte. Bovenaan start het beginpunt van de wandeling naar Sleme. Het was een lastig stuk om te wandelen, want er lag erg veel sneeuw nog. Op sommige stukken zakte je makkelijk weg tot de knieën. Bovenaan de berg hadden we een mooi uitzicht over de bergen. Hier konden we ook niet meer verder wandelen, er lag gewoon te veel sneeuw. Erna reden we de Vrsic-pas weer naar beneden en halverwege hebben we nog een stop gemaakt bij viewpoint Supca en helemaal onderaan bij Small Soča Gorge. De Soca rivier heeft hier een smalle kloof gemaakt van z’n 100 meter lang, tot 6 meter diep en op het smalste punt maar 1 meter breed.

ZONDAG 1 MEI
Helaas begint nu het meer wisselvallige weer met soms regen. In de ochtend zijn we eerst een wandeling gaan maken langs de Soca rivier. Erna was het toch nog droog en zijn we naar Slap Boka gegaan. Dit is de grootste waterval van Slovenië van 144 meter hoog.

MAANDAG 2 MEI
Vandaag vertrekken we naar de andere kant van het Triglav park. We hebben een appartement in het stadje Mojstrana. We zijn via de heenweg weer via de Vršič-pas gereden, want de eerste keer hadden we maar de helft gereden. Aan de andere kant van de Vršič-pas zijn we gestopt bij het Russische kapel. Voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog besloot het Oostenrijkse leger een bergweg over de berg Vršič aan te leggen om de voorraden tijdens de oorlog aan de soldaten aan het Soča-front te kunnen leveren. Maar door het tekort aan arbeidskrachten moesten veel Russische gevangenen de oversteekplaats bouwen. Tijdens een lawine kwamen 400 gevangene om het leven en is de kapel ter nagedachtenis aan hun gebouwd. De volgende stop richting ons appartement was Lake Jasna. Dit is een prachtig helder meer met uitzicht over de Julische Alpen.

Nadat we waren ingecheckt in ons appartement zijn we gaan kijken bij de waterval Peričnik. Onderweg hebben we nog een tussenstop gemaakt bij een houten bruggetje over de rivier Triglavska Bistrica met bergen op de achtergrond. Vijf minuten verder rijden waren we bij de waterval. Na 10 min stijl omhoog lopen kom je halverwege de waterval. De waterval bestaat uit twee delen, namelijk 16 meter en 52 meter hoog dat het water valt. Er is ook een pad dat je het bovenste gedeelte van de waterval kan zien. Ook is het leuk dat je achter de waterval langs kunt lopen.

DINSDAG 3 MEI
In de ochtend zijn we het parcour Via Ferrata Hvadnik gaan beklimmen. Het parcour is gelegen in de kloof van Gozd Martuljek en is 0,5 km lang en het klimmen duurt ongeveer 2 uur lang. Je klimt de hele tijd de kloof omhoog tussen het vallende water. Ook zijn er drie “bruggen” waar je op een lijn van de een naar de andere kant moet lopen. Het parcour is vanaf 8 jaar, maar op sommige stukken moesten we Enzo toch een beetje helpen. Ook waren sommige stukken toch best lastig en moet je kracht in de armen hebben. Ik had niet verwacht dat het toch zo moeilijk soms zou zijn. Een echte aanrader deze activiteit!

In de namiddag hebben we even het natuurreservaat Zelenci bezocht. Na 5 min lopen kom je bij het meertje wat midden in het moeras ligt. Het water heeft een mooie heldere groene kleur. Vanwege deze kleur werden het meer en het moeras Zelenci (groen) genoemd. Het moeras met Drni-heide is ongeveer 1200 meter lang en gemiddeld 150 meter breed.

WOENSDAG 4 MEI
Om 10 uur waren we aangekomen bij de Vintgar Gorge kloof. Op internet las ik dat het een echt hoogtepunt is van Slovenië, maar we vonden het een beetje tegenvallen. Natuurlijk was het mooi, maar de Tolmin kloof vonden we mooier om te wandelen. De Vintgarkloof is ontstaan doordat de rivier de Radovna door de steile hellingen van de Hom en Bort stroomde. Na miljoenen jaren van slijtage is er hierdoor een kloof ontstaan. De kloof is ongeveer 1,6 kilometer lang en op zijn diepste punt ruim 250 meter hoog. Na ongeveer 2 uur wandelen kwamen we weer bij de auto aan en zijn we nog een stukje doorgereden naar het meer van Bled. We zijn dan naar het uitkijkpunt Ojstrica gelopen voor een mooi uitzicht over het meer.

DONDERDAG 5 MEI
Het is weer tijd om naar huis te gaan. Het Triglav park is een prachtig natuurgebied met veel verschillende activiteiten en dus een echte aanrader om heen te gaan!