Costa Rica

27 APRIL – 15 MEI 2021

De meivakantie kwam inzicht en helaas kan onze vakantie naar Bali wederom niet doorgaan omdat de grenzen nog dicht zijn. Wel willen we nog steeds een leuke vakantie maken, maar nog veel landen zijn dicht of zijn de toeristische attracties dicht, vooral in Europa. Wel las ik dat Costa Rica haar grenzen had geopend en iedereen weer welkom was, zonder test en quarantaine zelfs. Drie weken van te voren boekte ik pas onze vliegtickets om zo meer zekerheid te hebben dat we nog steeds konden gaan en de maatregelen niet erger werden.

REISSCHEMA:
Dag 1 – 2: Alajuela
Dag 2 – 5: La Fortuna
Dag 5 – 8: Monte Verde
Dag 8 – 11: Manuel Antonio
Dag 11 – 14: Drake Bay
Dag 14 – 16: Uvita
Dag 16 – 18: San Jose

DINSDAG 27 APRIL
Op dinsdag 27 april om 12:55 uur hadden we onze vlucht. We vlogen met KLM vanaf Amsterdam naar Costa Rica met een overstap in Panama. De allereerste keer dat we buiten Europa op vakantie gaan en dan ook nog eens tijdens corona wat het iets meer onzekerder maakt. Maar alles was gewoon goed gegaan en we hebben nergens problemen gehad qua papieren. Het enigste wat we nodig hadden om Costa Rica binnen te komen is een aanmelding bij de overheid  van je persoonlijke gegevens en een reisverzekering (was maar €40). Het was een erg lange vlucht en van deur tot deur zijn we 24 uur onderweg geweest. We landde om 21:40 uur in San Jose. Het is hier 8 uur vroeger dan in Nederland. Toen we eenmaal langs de douane waren, onze koffer hadden opgehaald en geld gepind hadden vroeg iemand meteen van de beveiliging waar we naartoe gingen om ons zo bij een goede taxi neer te zetten. Het wordt namelijk afgeraden om in het donker hier alleen buiten te zijn.  Het was 5 min rijden naar ons Hotel la Guaria Inn & Suites gelegen in Alajuela. Onderweg waren er veel en grootschalige politiecontroles, want lokale mensen mogen na 21:00 uur niet meer de weg op vanwege corona.

WOENSDAG 28 APRIL
Vandaag hebben we niet heel veel gedaan. In de ochtend hebben we ontbeten in het hotel. Om 11:00 uur hadden we alweer onze taxi naar het vliegtuigveld zodat we onze huurauto konden ophalen bij Alamo. We kregen zelfs een gratis upgrade van de huurauto. Erna zijn we vertrokken naar onze eerste echt bestemming, namelijk La Fortuna. Het was ongeveer 2,5 uur rijden, maar we hebben er een uur langer over gedaan! We waren namelijk vergeten om de optie vermijd zandwegen aan te zetten bij de navigatie. We kwamen dus op z’n gevaarlijke zandweg met diepe gleuven. Op een gegeven moment werd de weg nog erger toen we een riviertje zagen waar we door heen moesten rijden! Dit gingen we dus echt niet doen en Piëtro heeft het hele stuk weer achteruit gereden, want draaien lukte niet eens. Uiteindelijk de optie gevonden om dit soort wegen te vermijden en kregen we gelukkig alleen nog asfaltwegen.
In La Fortuna hadden we een appartement gehuurd, namelijk San Gabriel Apartments. Dit is echt een aanrader! Je eigen privé tuin met zwembad en bubbelbad. In de buurt liggen ook restaurants en supermarkten. Eenmaal daar wou Enzo meteen zwemmen. Rond 5 uur zijn we gaan eten bij Restaurante Victorinos. In de avond hebben we nog even in de tuin gelegen in de hangmatten.

DONDERDAG 29 APRIL
Vandaag gaan we wandelen in het regenwoud bij de Mistico Arenal Hanging Bridges. Dit is een wandeling van 3,2 km met 10 normale bruggen en 6 hangende bruggen in een 250 hectare beschermd land. Zo is “The Waterfall Bridge” meer dan 60 meter hoog en heeft een mooi uitzicht over een waterval. We hebben verschillende dieren gespot. Zoals gifkikkers, cicade, tukan, vlinders maar dus ook een eyelash pit viper! Dit is namelijk een zeer dodelijke slangetje. Het regenwoud was prachtig om door heen te lopen.
Erna zijn we ook nog naar de La Fortune Waterval gaan kijken. Dit is een 70 meter hoge waterval met een 600 meter afdaling. Ik en Enzo zijn ook in het water gegaan. Koud maar wel leuk! Vervolgens hebben we boodschappen gedaan en hebben we bij het appartement in de tuin de bbq aangezet.

VRIJDAG 30 APRIL
Om 07:00 hadden we een canyoning tour geboekt bij Maquique Adventures. Het was erg leuk en weer totaal anders dan andere tours die we gedaan hebben. Dit was hoofdzakelijk abseilen en ziplinen door het regenwoud en ook langs watervallen. Op het einde moesten we 60 meter omlaag abseilen met een prachtig uitzicht. Enzo vond het super leuk ook!

ZATERDAG 1 MEI
Vandaag is onze laatste dag in La Fortuna. In de ochtend om 07:30 zijn we naar de Free Natural Water Hotspring gegaan. Door de thermische energie van de Arenal vulkaan worden deze op natuurlijke wijze verwarmd. Het was wel 35-40 graden. Omdat we zo vroeg waren, waren we de enigste.
Vervolgens zijn we gaan wandelen bij de vulkaan van Arsenal. We hebben gekozen voor de Arenal 1968 wandeling. Bij deze wandeling heb je een mooi uitzicht op de Arenal vulkaan en loop je een deel over de lava van een uitbarsting in 1968. Hier zijn twee routes beschikbaar. Ons plan was de lange route van 2,5 uur, maar het was zo warm en vochtig om 08:15 uur dat we toch voor de korte variant hebben gekozen. Op een aantal stukken liep je over oud lava en zag je grote rotsen liggen die de vulkaan gespuugd heeft.
Na de wandeling zijn we ons gaan verzorgen en onze spullen gepakt bij het appartement. Op naar de volgende bestemming.. Monte Verde. Het was een autorit van bijna 3 uur.  We verblijven hier bij Apartamento ArteSAna wat 5 min van het stadje Santa Elena af ligt.

ZONDAG 2 MEI
Vandaag weer vroeg op, want in de ochtend zou het droog blijven. Iets na 7 uur waren we dus al bij Monteverde Cloud Forest Reserve voor een wandeling. Dit is een natuurreservaat van 10.500 hectare met nevelwoud. Het gebied heeft een zeer hoge biodiversiteit, bestaande uit meer dan 3000 plantensoorten (waaronder de meeste soorten orchideeën op een plaats), 100 soorten zoogdieren, 400 vogelsoorten, 120 soorten reptielen en amfibieën, 490 vlinders en duizenden insecten. Tijdens onze wandeling hoorde we heel vaak de Black Faced Solitaire zingen, deze vogel zingt echt op een aparte manier!  Ook zagen we eens slang, witsnuitneusbeer allerlei vlinders en insecten. Na de wandeling hebben we nog de kolibrietuin bezocht wat naast de ingang van het park ligt. Hier hebben ze suikerwater opgehangen en kun je veel kolibries zien van mega dichtbij! Ze kunnen zo snel vliegen in hele krappe bochten. En naar elkaar toe zijn ze best brutaal. Toen we bijna thuis waren begon het te regenen voor de rest van de dag. We hebben in ons apartment gechild en eten gekookt.

MAANDAG 3 MEI
Het heeft bijna aan een stuk geregend en vandaag zou het ook de hele dag regenen. In de ochtend toen we wakker werden zag ik dat het droog bleef in de ochtend. Snel boekte ik nog een zipline tour bij Monteverde Extremo Park om 08:00 uur. In Monte Verde moet je de mooiste uitzichten hebben en we deden de Canopy Extranjeros tour van 4330 meter lang. Dit is met 14 ziplines waaronder de superman cable van 1 kilometer lang en 140 meter hoog,  maar ook de superman cable door een tunnel van 175 meter lang. Ook een rappel van 30 meter en als engste de tarzan swing. Zelfs de laatste heeft Enzo gedaan zonder een kick te geven! Alleen Piëtro had “geen zin” meer in de tarzan swing. Enzo noemde hem een watje.. haha. De rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan. Piëtro en Enzo hebben nog een pizza gedeeld en in de avond heeft Piëtro spaghetti gekookt in het appartement.

DINSDAG 4 MEI
Vandaag is alweer onze laatste dag in Monte Verde. In principe hebben we al alle dingen gedaan die ik graag wou doen hier, dus we hebben lekker rustig aan gedaan in de ochtend. Erna zijn we vertrokken naar de volgende bestemming, namelijk Manuel Antonio. Onderweg hebben we wel een stop gemaakt op de krokodillenbrug in Tarcoles. Hier zie je vanuit een brug allerlei krokodillen in het water liggen. Erna zijn we door gereden naar ons Hotel Villas Lirio. Dit is een erg mooi resort met op de buitenplaats allerlei planten. Toen Piëtro en Enzo aan het zwemmen waren zagen we al de aapjes rond lopen.

WOENSDAG 5 MEI
Vandaag hebben we eerst lekker ontbeten in het restaurant. Enzo had roerei met toast, ik allerlei fruit met toast en Piëtro had rijst met bonen, toast en roerei. Erna zijn we vertrokken naar Manuel Antonio National Park. Dit is een natuurpark dat sinds 1972 een beschermd gebied is. Maar wat een drama om dit park binnen te komen. Als eerst staan er mensen in uniformen 5 min voor het park te zeggen dat je moet stoppen. Alleen zijn dit fraudeurs en proberen ze je allerlei tours aan te smeren. Toen we eenmaal hier achter kwamen zijn we door gereden. Toen bleek dat we daar geen tickets aan de kassa konden kopen en persee dit via iemand anders moesten doen, want we hadden geen internet. Half uur later dan verwacht waren we dan eindelijk binnen. Meteen zagen we de aapjes rondlopen, ook zagen we krabben, leguanen en pelikanen. De aapjes kwamen zelfs erg dichtbij. We zijn meteen de route gelopen naar het strand en hier hebben we een tijd gezeten. Het water was lekker warm. In de middag hebben we nog bij het zwembad gezeten in ons hotel en hebben we weer daar in het restaurant gegeten.

DONDERDAG 6 MEI
Na een lekker ontbijt in het hotel zijn we vertrokken naar  Playa Dominicalito. De weersvoorspellingen zagen er gisteravond weer niet goed uit, maar gelukkig is het telkens toch weer goed weer. Het was niet druk op jet strand en er waren veel mensen aan het surfen. In de middag hebben we weer gezwommen bij het zwembad in ons hotel en daar weer gegeten!

VRIJDAG 7 MEI
Het is weer tijd om af te reizen naar een nieuwe plek en dit keer helemaal naar het zuiden. De mooiste jungle ligt hier en wel Corcovado Nationaal Park. We verblijven bij Las cotingas Ocean View in Drake Bay. Je komt niet heel eenvoudig in Drake Bay met de auto. Het laatste uur gedeelte is een offroad waar je door rivieren heen moet met de auto. Schade aan de auto die wordt veroorzaakt om door rivieren te rijden wordt niet vergoed door de autoverzekering. Dus voor het zekere zijn we naar Sierpe gereden. Vanuit hier vertrekt twee keer per dag een boot naar Drake Bay. Het was 2 uur rijden naar Sierpe en eenmaal aangekomen hebben we onze boottickets gepakt en de huurauto geparkeerd op een beveiligde parkeerplaats. Omdat het kleine bootjes zijn hebben we een aantal spullen in de auto gelaten. Om 11:30 vertrekt de boot en we varen eerst een stuk door de mangroves en uiteindelijk komt deze uit in de zee. Het was een kleinere speedboot dan normaal en de kapitein raced door het water heen. De bootreis duurt ongeveer een uur. Eenmaal aangekomen stap je uit midden op het strand in het water. Blote voeten dus of teenslippers! Gelukkig was de bagage droog gebleven, want we gingen toch snel door het water. Erna was het 5 min lopen naar het appartement. Flink wat trappen omhoog en daar was ons houten hutje met een prachtig uitzicht over de zee. Voor ons hutje hadden we een balkon met een hangmat en zagen we meteen papegaaien rondvliegen, vogels en kolibries.

ZATERDAG 8 MEI
Vandaag gaan we naar het Corcovade Park! Dit nationaal park is sinds 1975 een beschermd gebied en is 42.500 hectare groot. In het verleden werd er in de rivieren naar goud gezocht, maar deze activiteit is tegenwoordig niet meer toegestaan. De luchtvochtigheid in het gebied is erg hoog, wat de bomen de kans geeft om meer dan 70 meter hoog te worden. Het park is rijk aan natuur en beschermt meer dan 400 soorten vogels, 116 soorten amfibieën- en reptielen en 139 soorten zoogdieren. National Geographic heeft het Nationaal Park Corcovado al eens uitgeroepen tot de meest biologisch intense plek op aarde. Dat is niet voor niets. Het park is één van de twee plekken in Costa Rica waar alle vier de soorten apen van het land leven. Vaak zie je er ook dieren als miereneters, tapirs, ara’s, toekans, luiaards en met geluk een poema. De biodiversiteit in het park is 11% van Costa Rica en 2,5% van de hele wereld. Corcovado bestaat zowel uit strand als uit jungle.

Iets voor 06:00 uur moesten we ons verzamelen op het strand in Drake Bay. Rond 06:15 uur vertrokken we met de speedboot richting het park. Het was een uur ongeveer varen en onderweg zagen we zelfs een vliegende vis! We kwamen met de speedboot aan en moesten door het water naar het strand lopen. Hier was de ingang en konden we onze voeten wassen en de wandelschoenen aan doen. De slippers lieten we daar achter en rond 07:30 uur kon de hike beginnen! Onze gids was erg enthousiast en vertelde ons veel en liet ons allerlei dieren zien. We zagen verschillende apen, wilde zwijnen, krokodil, vlinders, vogeltjes, toekans, verschillende insecten.  We hadden nog geen 5 min gewandeld en ik werd al helemaal lek geprikt. Na meer dan 20 beten verder kwam ik tot de conclusie dat ons natuurbasis anti insectenspul voor deze jungle niet werkt. Gelukkig was er nog iemand mee met de tour en mochten we van Kevin zijn insectenspul lenen. Erna ben ik gelukkig niet meer gestoken! Tenminste niet dat mij op viel. Na een lange wandeling kwamen we uit bij het Sirena Ranger station. Hier hebben we pauze gehouden. Erna hebben we nog 2 uur lang gewandeld door de jungle, maar ook stukjes langs het strand. Het was vermoeiend, maar erg leuk om eens mee te maken. We waren ook blij dat we maar 1 dag hadden geboekt, want je kan hier ook blijven slapen en de dag erna verder wandelen. Maar ik was blij om thuis weer te douchen. De douche kregen we al op de terug weg op de boot. Het begon keihard te regenen en we waren zeiknat. We sloten de tour af met een lunch. Deze lunch is voor mij gewoon avondeten, maar ze eten dit hier standaard 3x per dag. Een vol bord met rijst, bonen, vlees en wat sla als ontbijt, lunch en avondeten.

ZONDAG 9 MEI
Vandaag hebben we niet zo veel gedaan. Ik heb wat kleren gewassen en in de ochtend hebben we even over het strand gelopen, maar het was erg warm in de zon! We zijn gaan eten bij een restaurant in het dorpje en vlak voor zonsondergang hebben we de andere kant op het strand gelopen. De avond afgesloten met een smoothie in een barretje met uitzicht over de zee.

MAANDAG 10 MEI
Vandaag waren we weer vroeg wakker om 05:30 uur.  We hadden om 07:30 uur weer de boot terug naar Sierpe waar we onze huurauto hadden achter gelaten. Deze keer hadden we een iets grotere speedboot dus geen terugtocht door de mangroves. Eenmaal bij de auto was het nog een uurtje rijden naar de volgende plek. Namelijk bij Loft del Rio in het plaatsje in Uvita. Het appartement is een houten hutje midden in de jungle helemaal afgelegen. Van kwekkende vogels en cicades die herrie maken tot brulapen. Ik had gelukkig mijn oordopjes mee genomen voor het slapen!

DINSDAG 11 MEI
In de ochtend zijn we naar Marino Ballena National Park gegaan. Het park biedt bescherming aan walvissen en het natuurlijke strand heeft de vorm van een walvisstaart. Deze is trouwens alleen te zien bij eb. Het is uniek in de wereld dat je in Costa Rica twee periodes in het jaar de bultrugwalvissen kunt zien. In juli tot en met september komen de walvissen vanuit het zuiden, december tot en met maart komen ze vanuit het noorden. Zoals gewoonlijk was het mega warm en op het strand loop je continue vol in de zon. Ik ben dus alleen tot de walvisstaart gelopen. Op zich zie je hier dus niet veel van de vorm, maar het is wel apart dat je aan beide kanten zee ziet.

WOENSDAG 12 MEI
De laatste eindbestemming alweer.. San Jose. Vanuit hier hebben we het vliegtuig terug naar Nederland. In de ochtend zit ik met Enzo nog even op het terras in ons houten hutje in Uvita naar de dieren te kijken. We zagen vlinders, groen zwarte gifkikker, agoeti, kolibries en vogeltjes. Het is ongeveer 3,5 uur rijden van Uvita naar San Jose. Rond 9 uur vertrokken we en alles ging goed. Opeens begon in één keer de auto een hard tikkend geluid te maken. Het kwam van voren bij de motor vandaan. Hoe harder we reden hoe harder het geluid werd. We besloten langs de snelweg te stoppen en toevallig waren ze naast de weg aan het werken. Hier heb ik aan een local gevraagd of ik onze huurmaatschappij Alamo mocht bellen. Meteen kreeg ik iemand eraan en ze zouden een nieuwe auto op sturen. Het was ff zuur, maar het was 2,5 uur wachten tot de sleepwagen met een nieuwe huurauto aan kwam gereden. Vrij snel erna konden we weer verder rijden naar het appartement.  We hadden een appartement geboekt in het Bambú Rivera Club Residences. Dit is een soort complex met een aantal flatten dat helemaal is afgezet en goed wordt bewaakt. Je komt hier ook niet zomaar binnen gereden. Je moet langs beveiliging die dan je paspoort controleert en waar je verblijft. In het complex was ook een zwembad, sportveld, fitnessruimte en een speeltuin voor de kinderen. Erg leuk dus!

DONDERDAG 13 MEI
Vandaag hebben we een rustige dag gehad. San Jose vind ik zelf niet echt de moeite waard om te bezoeken. Deze indruk kreeg ik al toen ik online naar de stad keek, maar in de auto onderweg naar de winkel voor boodschappen werd dit nog eens bevestigd. Het is een erg drukke stad met veel armoede. Alle huizen en winkels zijn ook afgezet met hoge beveiligingshekken en je ziet veel politie op straat. Bij een winkel wat elektronica verkoopt staan zo al 2-3 politieagenten buiten te wachten. Ze raden het ook af om in het donker hier over straat te lopen. Nu ben ik zelf niet zo bang aangelegd, maar als ik de stad en de armoede bekeek kan ik dit advies wel begrijpen..

VRIJDAG 14 MEI
Vandaag is het tijd om weer naar huis te gaan! Om 14:51 uur hebben we onze vlucht van San Jose naar Amsterdam.  We hebben een mooie vakantie gehad, veel leuke dingen gedaan en genoten van de prachtige natuur. Ik kan Costa Rica aan iedereen aanraden! Je moet wel van de natuur houden en een beetje tegen insecten kunnen. Pura Vida!