IJsland

23 APRIL – 1 MEI 2023

REISSCHEMA:
Dag 1 – 3 Reykjavik
Dag 3 – 4 Selfoss
Dag 4 – 6 Vik
Dag 6 – 7 Hali
Dag 7 – 8 Hellisholar
Dag 8 – 9 Reykjavik

ZONDAG 23 APRIL
Vandaag hadden we onze vlucht met Icelandair van Brussel naar Reykjavik. Om 13:55 vertrok onze vlucht en rond 15:00 waren we geland. Het is hier namelijk 2 uur vroeger. Nadat we ons appartement hadden bezocht zijn we in het centrum wat gaan eten bij Reykjavik Street Food. Het is hier net zo duur als in Lapland, dus dat wordt weer veel zelf koken!

MAANDAG 24 APRIL
In de ochtend hebben we een korte wandeling gemaakt door het centrum. Zelf vind ik de stad niet zo heel bijzonder, maar we waren vandaag nog hier omdat we in de middag een walvistour hadden geboekt. We vaarden met Sea Trips de zee op en zagen de bultrug walvis! Vanaf de boot zag hij er klein uit, maar de bultrug kan wel 18 meter lang worden en 30.000 kilo wegen.

DINSDAG 25 APRIL
Vanaf vandaag zijn we verder het land ingereden voor wat natuur te zien, ook wel de golden circle. In IJsland wonen ongeveer 350.000 mensen en veel hiervan wonen in de hoofdstad Reykjavik. Dus buiten de hoofdstad is erg veel natuur met kleine dorpjes.
Het Thingvellir National Park (Þingvellir National Park) is één van de drie nationale parken van IJsland. Het nationale park van Thingvellir is vooral bekend vanwege de Silfra kloof welke precies op de breuklijn ligt tussen de Euraziatische en Noord-Amerikaanse tektonische platen. Deze twee tektonische platen drijven rondom de rotsachtige Almannagjá kloof uit elkaar, gemiddeld met een snelheid van 1 tot 2 centimeter per jaar. In het Thingvellir National Park sta je dus letterlijk op de geologische grens tussen Europa en Noord-Amerika. We hebben in het park een wandeling gemaakt naar de Oxararfoss waterval.

Erna zijn we door gereden naar de geisers Geysir en Strokkur. Deze liggen in een geothermisch zeer actief gebied in de Haukadalur-vallei (Haviksdal). De Greit Geysir is helaas niet meer actief. Deze grote geiser kon warm water tot wel 70 meter hoog de lucht in spuiten. Helaas is deze geiser al enige tijd gestopt met spuiten. Maar gelukkig ligt er nog een kleinere geiser naast Geysir welke nog wel actief is, de Strokkur geiser. Deze geiser is zelfs de enige geiser die momenteel nog in IJsland actief is. Om de 5 tot 10 minuten vindt er bij de Strokkur geiser een grote eruptie plaats waarbij er kokend water vanuit de grond tot wel 20 meter de lucht in wordt gespoten.

Tot slot zijn we nog naar de Gullfoss waterval gaan kijken. Dit is een van de bekendste watervallen van IJsland. Het water valt bij de Gullfoss waterval in twee trappen ruim 32 meter naar beneden in een kloof. Gullfoss betekend letterlijk de gouden waterval. De waterval dankt deze naam aan de regenbogen die te zien zijn door de grote hoeveelheid stuifwater die vrijkomt als het water met een enorme kracht vanaf de tweede trap in de kloof stort.
Erna zijn we naar ons appartement gereden dat in de buurt was van Selfoss. Het was erg afgelegen in de natuur, de dichtstbijzijnde supermarkt was iets meer dan 20 minuten rijden. Hier hebben we gebbqed en in de hottub gezeten.

WOENSDAG 26 APRIL
Vandaag trekken we weer verder naar het westen aan de zuidkust richting het plaatsje Vik. Onderweg ernaar toe hebben we verschillende stops weer gemaakt. We begonnen bij het Keldur turf huis. Dit is één van de weinig bewaard gebleven turfboerderijen in Zuid-IJsland. Lavastenen van de uitbarstingen van de Hekla en drijfhout werden gebruikt voor de bouw. Er is een 25 meter lange tunnel gevonden toen de bewoners aan het graven waren voor een septic tank. Deze tunnel loopt van de boerderij naar de kreek en wordt verondersteld een ontsnappingsroute te zijn geweest tijdens de Sturlungaöld, een 42-44 jaar durende burgeroorlog op IJsland in het midden van de 13e eeuw. De turfboerderij is vele malen verbouwd. De huidige gebouwen werden herbouwd nadat de grote aardbevingen van 1896 en 1912 alles verwoeste.

De volgende stop is de Seljalandsfoss waterval die is maar liefst 65 meter hoog en je kunt er achter doorlopen. Ik werd alleen niet vrolijk hoeveel toeristen hier waren, dus na 5 minuten had ik het al gezien hier..
Onderweg naar de volgende tussenstop zagen we langs de weg een soort houten ingang in een gebergte liggen. Dit was een soort herdenkingsplek nu. Erna reden we door naar de Kvernufoss waterval en dit is tot nu toe de mooiste waterval wat we gezien hebben. Het ligt in een mooie kloof waardoor het er prachtig uit ziet. Ook is dit een plek wat nog niet zo toeristisch is.

Na het eten zijn we naar Dyrhólaey gegaan. Dyrhólaey is een 120 meter hoge klif en schiereiland in het zuiden van IJsland en is het meest zuidelijkste punt van het land. Dyrhólaey, wat in het IJslands “deurgat” betekend, is een belangrijk herkenningspunt in de regio doordat het schiereiland op een unieke rotsboog ligt. Door de invloed van de golven op de kliffen is er in de afgelopen duizenden jaren een gat ontstaan in de klif waardoor er een bijzondere natuurlijke boog is gevormd. Normaal is dit ‘de’ plek om papegaaiduikers te zien, maar helaas was het seizoen nog te vroeg hiervoor!

Tot slot zijn we nog naar Reynisfjara Beach gegaan. Dit is een strand met zwart zand en op dit stukje is er een indrukwekkende basaltblokken muur en een grot die ernaast te vinden is.

DONDERDAG 27 APRIL
Helaas hebben we vandaag niks kunnen doen. Ik was om 5 uur opgestaan zodat we een wandeling konden maken naar het verlaten vliegtuigwrak. Maar het heeft aan één stuk door de hele dag hard gewaaid en gesneeuwd!

VRIJDAG 28 APRIL
Vandaag zijn we weer vroeg opgestaan en dit keer was het weer wel goed gelukkig. Op 21 november 1973 is er op het zwarte strand van Vik een Douglas DC-3 vliegtuig van de Amerikaanse marine neer gestort. Alle bemanningsleden wisten wonder boven wonder de crash te overleven. Ze hebben dit nooit opgeruimd en het is een apart iets om te zien.

In de middag zijn we naar het verste punt in het oosten gereden aan de kust met onderweg weer verschillende tussenstops. Fjaðrárgljúfur is een twee kilometer lange kloof met 100 meter hoge rotsen bedekt met mos. Het ziet er mooi uit.

De gletsjer Fjallsárlón hebben we erna bezocht. Maar helaas was hier niet veel te zien qua ijsrotsen. Bij gletsjer Jökulsárlón was er wel wat te zien! Dit enorme meer is het grootste gletsjermeer van IJsland en is het hele jaar door bezaaid met stralende lichtblauwe ijsschotsen. Sommige glimmende ijsbergen zijn helderblauw, andere zijn wit, groen of grijs en zwart door vulkanisch gruis.  Ook hebben we hier zeehonden gezien! Tegenover ligt het Diamond Beach. Dit strand dankt zijn naam aan het feit dat het zwarte strand bezaaid ligt met grote en kleine brokken ijs.

In de avond hebben we een wandeling gemaakt naar de Múlagljúfur Canyon. Dit is een prachtige kloof en nog niet toeristisch zoals veel plekken in IJsland. Voor mij het mooiste van deze vakantie!

ZATERDAG 29 APRIL
We vertrekken nu weer terug richting het westen. Onderweg hebben we een stop gemaakt om een wandeling te maken naar Waterval Svartifoss  dat ligt in het Nationaal Park Skaftafell. Svartifoss betekend de zwarte waterval. De achterkant van de waterval zijn donkere basaltzuilen en dit komt door het langzaam afkoelend lava.

ZONDAG 30 APRIL
Onze laatste wandeling in IJsland is naar Reykjadalur hotspring. Dit gebied ligt direct naast een van de vulkanische breukzones van IJsland waardoor er veel ondergrondse, thermische activiteit is. Je vindt hier borrelende modderpotten, stoomgaten en warmwaterbronnen. Het is een van de thermale gebieden in IJsland waar elektriciteit wordt opgewekt. De twee krachtcentrales in dit gebied zijn Nesjavellir en Hellisheiði. De heenweg is pittiger dan de terug weg omdat je de berg opwandeld, maar wel de moeite waard!

MAANDAG 1 MEI
Vandaag vliegen we alweer terug om 07:40 uur naar Brussel. IJsland is mooi om eens te zien, maar voor mij te toeristisch. We hebben meer genoten van de plekken die nog niet zo bekend waren!