Sardinië

26 SEPTEMBER – 4 OKTOBER 2020

Op het laatste moment hadden we besloten om toch naar Sardinië te gaan. Je hoort niks anders dan corona de laatste tijd, dus laten we er ook maar misbruik van maken. Enzo op school ziek gemeld met “griepklachten” en met onze vliegtickets op zak hadden we zaterdagavond om 20:45 uur onze vlucht van Charleroi naar Cagliari. Ongeveer twee uur later landde we in Cagliari en haalde we onze huurauto op. Achteraf gezien zijn we ook erg blij dat we deze keuze gemaakt hebben, want dit is onze laatste vakantie samen met opa en oma in Sardinië. Opa is ondertussen helaas overleden. Dit is voor mij ook de reden dat ik school of werk minder belangrijk vind. We leven maar één keer, dus laten we er ook maar van genieten samen.. zo lang het kan..

Op zondag en maandag hadden voor het eerst in alle keren dat we in Sardinië zijn geweest wat regen. We hebben op deze twee dagen ook niet heel veel gedaan. Wat naar het winkelcentrum en ijs/pizza eten. Onze favoriete ijssalon in Torre Grande was helaas al gesloten vanwege de corona. Daarom gingen we nu telkens ijs eten in Oristano bij Barba Gelato. Op zondagavond zijn we in de avond wel nog naar het strand Is Aruttas gegaan om wat foto’s te maken. Het waaide heel erg en de zee was erg wild. Na een paar foto’s besloten we om een andere dag terug te komen als het beter weer was.

DINSDAG 29 SEPTEMBER
Dinsdag begon eindelijk het goede weer en gingen we voor een wandeling in het oosten in Nuoro, namelijk de wandeling naar Gola di Gorropu. Dit is de diepste kloof van Europa met wanden tot wel 500 meter hoog. De wandelafstand was ongeveer 2 kilometer tot aan de entree van de kloof, maar ook met een hoogteverschil van maar liefs 700 meter. Op de heenweg is het voornamelijk berg afwaarts wandelen en na 1,5 uur kwamen we aan bij de klif. Het zag er prachtig uit en nadat we onze tickets hadden gekocht, Enzo zijn veiligheidshelm op had, liepen we door de klif. Het was voornamelijk over grote rotsen klimmen. Telkens ergens op de rotsen stonden groene bolletjes die we moesten volgen. Enzo vond het klimmen erg leuk en vond het ook jammer dat we niet verder gingen halverwege. In de klif is er 1 route die steeds moeilijker wordt. Van groen naar geel en dan naar rood. Bij de rode route moet je speciale klimuitrusting hebben en heb je een gids nodig. We hebben alleen de groene route gelopen, maar je eindigt hier op het mooiste punt van de klif. Erna liepen we dezelfde route weer terug naar de ingang van de klif. Hier hebben we een pauze genomen en onze broodjes gegeten. De terugweg naar de auto was zwaar, maar ook echt zwaar.. Het was dezelfde route terug als de heenweg en was dus hoofdzakelijk berg opwaarts lopen. Na 2,5 uur kwamen we eindelijk weer terug bij de auto. Trots op Enzo dat hij alles zelf heeft gelopen!

WOENSDAG 30 SEPTEMBER
Woensdag was het perfect strandweer. In de middag was het zelfs over de 30 graden in de zon. Rond 10 uur waren we op het strand in Torre Grande en kon Enzo weer zijn zandkasteel bouwen in het zand. In de namiddag hebben we natuurlijk weer een ijsje gegeten en vervolgens zijn we met zonsondergang weer foto’s gaan maken bij het strand Is Arrutas.

DONDERDAG 1 OKTOBER
Donderdag stonden we weer vroeg op om dit keer helemaal naar het zuiden van Sardinië te rijden, namelijk naar Santa Margherita di Pula. We hadden om 09:30 uur afgesproken met Mauri om Coasteering te doen. Met een wetsuit, een helm en een reddingsvest aan gingen we als het ware klimmen langs de rotsen van de zee. We begonnen met een wandeling naar het startpunt aan de kust. We liepen over een oud Romeins wandelpad dat vroeger de connectie was tussen Chia naar Pula en Cagliari. Ondertussen liet Mauri ons allerlei planten zien. We hebben wilde asperges gezien en geproefd, allerlei kruiden en waar ze olie van maken. Na een wandeling van ongeveer een half uur kwamen we aan bij de kust en het uitzicht was prachtig. Tijdens de activiteit waren er meerdere plekken dat je van de rotsen kon springen. Ook liet Mauri ons meerdere dieren zien, zoals mosselen, krab, garnalen, zee egel en zeeslakken. Het allerleukste vond Enzo de zipline. Je moest dan van een hoge klif afspringen en via een touw gleed je de zee in. Hij vond het zo leuk dat hij nog een tweede keer is gegaan! De dag hebben we natuurlijk afgesloten met een ijsje in Oristano.

VRIJDAG 2 OKTOBER
Vrijdag was het lekker weer, maar wel winderig. In de middag zijn we naar het strand Sa Mesa Longa gegaan. Deze keer niet de zee in, maar Enzo heeft weer in het zand gespeeld. Hij heeft zijn eigen tartaruga gemaakt in het zand.

ZATERDAG 3 OKTOBER
Zaterdag was onze laatste dag alweer in Sardinië. In de middag was er wat regen voorspeld, dus in de ochtend hebben we wat gewandeld in de bergen van Ollastra. Enzo ging weer opzoek naar beestjes.. zo vonden we een libelle, sprinkhaan, vlinders, torren en slakken. Natuurlijk moesten we op onze laatste dag nog een ijsje eten! Zondag vertrok ons vliegtuig alweer om 14:30 uur en waren we rond 18:30 uur alweer thuis. Ciao Sardinië.. tot volgend jaar!