Sardinië

8 AUGUSTUS – 19 AUGUSTUS 2021

ZONDAG 8 AUGUSTUS
Het was de bedoeling om dit jaar weer samen met opa en oma in Sardinië te zijn, maar helaas zijn ze eerder naar huis vertrokken vanwege de gezondheid. Onze vliegtickets waren wel al geboekt, dus we zijn gewoon gegaan. Om 13:10 uur hadden we onze vlucht van Charleroi naar Alghero. Toen we aan kwamen werden we opgehaald door Antonio van de familie. Het was nu nog 1,5 uur rijden met de auto naar Ollastra. Het is de eerste keer sinds lange tijd dat we weer hier zijn in augustus en ik weet nu ook weer waarom.. wat een hitte. De hele vakantie bleef het bijna 40 graden! Rond 17:30 kwamen we aan in Ollastra en we zijn meteen naar Bruno gegaan voor ons avondeten, natuurlijk een pizza. De dagen erna zijn we veel naar het strand bij Torre Grande gegaan en hebben we elke dag ijs gegeten bij Barbagelato in Oristano.

WOENSDAG 11 AUGUSTUS
Op woensdagavond 11 augustus hebben we voor het eerst een urbex bezocht, namelijk de verlaten Villa Eleonora in de buurt van Oristano. Het was even zoeken, maar we hadden het gevonden midden in een boerenveld. Villa Eleonora is een verlaten weeshuis dat is gebouwd in 1939.

DONDERDAG 12 AUGUSTUS
Donderdagochtend zijn we voor het eerst naar het Maimoni beach gegaan. Het is een mooi strand en wederom was het weer erg warm en druk! Ook hebben we gesnorkeld en allerlei visjes gezien en een zee egel. Vrijdagavond zijn we met ze alle naar Maria gegaan om pizza’s te maken en te eten. Het was een gezellige avond!

ZATERDAG 14 AUGUSTUS
Op zaterdag 14 augustus ben ik voor het eerst in mijn leven gaan skydiven. Gelukkig was het weer goed en kon het doorgaan. We waren om half 10 aanwezig bij Skydive Sardegna in Serdiana. Ik melde mij aan en met de tweede ronde kon ik mee het vliegtuig in om te springen. Eerst kreeg ik een harnas om en een paar instructies over wat ik moest doen op het moment dat we gingen springen. Benen naar voren, alleen mijn harnas vast houden en hoofd naar achteren. Erna was het tijd om te gaan.. met een aantal man krap op elkaar propte we ons in het kleine vliegtuigje. Binnen 15 minuten waren we 4.000 meter hoog. En toen begonnen ze één voor één eruit te springen. Ik was als laatste met mijn instructeur. Het was erg spannend, maar zo vet! We sprongen het vliegtuig uit en hadden een vrije val van 1 minuut lang en vielen met meer dan 200 km/u. Vervolgens opende Philippe de parachute op ongeveer 1.500 meter hoog en vlogen we door de lucht. Ook mocht ik zelf de parachute besturen en maakte we een aantal snelle rondjes met volle vaart. Na een paar minuten landde we alweer op de grond.

ZONDAG 15 AUGUSTUS
De dag erna zijn we naar het s’Archeddu ‘e Sa Canna strand gegaan. Dit ligt iets verder door dan Isarutas. Het strand is het zelfde met prachtig wit zand. Ook hier zijn we gaan snorkelen en hebben we weer visjes gezien, maar nu ook een kwal en een rog.

Op zondagavond zijn we weer een urbex gaan bezoeken en dit keer een verlaten stad. Het lag iets verder dan Fordongianus. De geschiedenis van het dorp Santa Chiara del Tirso is nauw verbonden met een van de grootste ingenieursbureaus op het eiland uit die periode. Tussen 1918 en 1924 werd de Santa Chiara-dam gebouwd langs de middenloop van de Tirso, waardoor het meer van Omodeo ontstond, genoemd naar de ontwerper van de dam, ingenieur Angelo Omodeo. Voor die periode was het werk echt iets ongelooflijks en met zijn 70 meter hoogte was het enige tijd de hoogste dam ter wereld. Om de ongeveer 450 arbeiders van de Sardijnse elektriciteitsmaatschappij te huisvesten, werd het dorp Santa Chiara gebouwd: ongeveer dertig gebouwen, waaronder een bioscoop en de kerk (het enige goed bewaard gebleven gebouw dat werd gebruikt voor het feest van Santa Chiara). Aan het einde van de jaren tachtig werden de dam en de waterkrachtcentrale ontmanteld als gevolg van ernstige verwondingen op enkele kritieke punten van de dam en als gevolg daarvan werd het dorp verlaten. De werknemers vroegen om de huizen te kunnen kopen, maar Enel hoopte het hele dorp als geheel te kunnen verkopen, wat niet gebeurde, waardoor de stad in de vergetelheid raakte. Momenteel woont er maar één persoon in het dorp: Isabella Flore, 88 jaar oud.

DINSDAG 17 AUGUSTUS
Op dinsdag 17 augustus zijn we vertrokken naar het plaatsje Orgosolo, dit ligt aan de oostkust van Sardinië. Onderweg hadden we een tussenstop gemaakt in Nuoro om eventjes er doorheen te wandelen en natuurlijk een ijsje. Voordat we in Orgosolo kwamen hebben we eerst de nuraghe Ilole bezocht. Een nuraghe zijn overblijfselen van torens van stenen die ver voor de Romeinse tijd zijn gebouwd. Het was even zoeken waar die was, maar we hadden het gevonden in een stuk afgezet stuk grond. Erna zijn we doorgereden naar Orgosolo.
Orgosolo is een beroemd dorpje wat bekend staat door zijn vele muurschilderingen die letterlijk overal te vinden zijn. De muurschilderingen worden ook wel murales genoemd. De eerste murales zijn gemaakt in de jaren ’60 van de vorige eeuw. De schilderingen waren een reactie op de onderdrukking die de bevolking ervoer. De murales gaan daarom vooral over politieke, historische en sociale thema’s en vormden zo een stil protest. Kunstenaars en de lokale bevolking gebruikten de muren in Orgosolo als schilderdoek voor de murales. Daardoor zijn de schilderingen letterlijk op elke hoek van de straat te vinden. Ook na de tijden van protest werden er nog murales gemaakt door de bevolking. Deze latere schilderingen gaan vooral over het dagelijks leven van Orgosolo en omliggende dorpjes. Ze geven een mooi inkijkje in het leven van de ‘bergbewoners’ en nemen je mee terug in de tijd.

WOENSDAG 18 AUGUSTUS
Op de enerlaatste dag hebben we eerst de katapult van Enzo uitgeprobeerd. Deze had hij gekocht gisteren in Orgosolo. In de avond hebben we nog een wandeling gemaakt in de bergen vlak achter Ollastra. Op donderdag 19 augustus was het alweer tijd om te gaan en hadden we om 20:55 uur onze vlucht van Alghero naar Charleroi.