Sardinië

22 AUGUSTUS – 31 AUGUSTUS 2022

MAANDAG 22 AUGUSTUS
Vandaag om 20:25 uur hadden we onze vlucht van Weeze naar Cagliari. Helaas een half uur vertraging, maar rond 01:00 waren we aangekomen in Ollastra.

DINSDAG 23 AUGUSTUS
In de ochtend zijn we naar het strand in Torre Grande gegaan en tevens ons eerste ijsje gegeten! Wat heb ik dit ijs gemist. In de avond hebben we pizza gegeten bij Bruno en zijn we nog bij familie langs geweest.

WOENSDAG 24 AUGUSUTUS
In de ochtend zijn we naar het strand Spiaggia S’Archeddu ‘e Sa Canna gegaan. Hier is het water mooi helderen dus grotere kans om vissen te zien. Dit keer zagen we meerdere kleine kwallen. Eentje ervan had Piëtro in de voet gestoken hehe.  Tegen zonsondergang hebben we een urbex locatie bezocht, namelijk Ente nazionale Risi. Deze ligt midden in Oristano waar we toch een ijsje (bij Il Chicco) wouden eten. Het is een verlaten rijstfabriek die in 1954 is opgericht. Het is 60 jaar lang actief geweest en is sinds 2015 verlaten.

DONDERDAG 25 AUGUSTUS
Deze dag hadden we een rustige dag. In de ochtend zijn we naar het strand Torre Grande gegaan. Thuis hebben we de bbq aangestoken. In de avond zijn we bij de haven gaan kijken bij Torre Grande, want dinsdag avond hebben we hier een boottrip geboekt. Erna hebben we nog gelopen over de boulevard daar in de buurt.

VRIJDAG 26 AUGUSTUS
Vandaag zijn we in de middag vertrokken naar Tortolì. Net als vorig jaar wou ik ook dit jaar weer gaan skydiven. Alleen deze keer sprongen ze niet vanuit Cagliari, maar de hele maand augustus vanuit Tortolì. Omdat het twee uur rijden is naar het oosten van Sardinië heb ik een appartement geboekt bij S’Imbragu. Dit is een familieboerderij met 5 hectare grond wat hun eigen groenten en fruit verbouwd. Maar ook eigen wijn, mirtho en kaas maakt. Alles op een organic manier, nog beter dan biologisch dus. Totaal ongespoten. Het zag er erg gezellig uit en er waren ook veel dieren. We kwamen aan rond half 4. Erna zijn we eerst een ijsje gaan eten in de stad en toen naar een urbex locatie gegaan wat in de stad zelf lag. Namelijk een oude papierfabriek Ex cartiera di arbatax. Het is de grootste papierfabriek van Ogliastra en de tweede van Europa. Met 120 hectare grond werden er dagelijks 400 ton kranten, weekfolders en telefoonboeken gedrukt. In 1963 is de papierfabriek begonnen en heeft Tortolì veel gebracht. Zo ook de komst van een vliegveld en vele vrachtschepen in de haven, want het papier werd over het hele Middellandse zeegebied verspreid. Het pand staat verlaten sinds 2005.
In de avond hebben we nog pizza gegeten en langs de winkeltjes gelopen. Het is een drukke straat in het centrum met veel restaurants en winkeltjes.

ZATERDAG 27 AUGUSTUS
Het was tijd voor mijn skydive! Iets na 10 uur stond ik op het Tortolì vliegveld. Ik mocht met de derde ronde springen samen met Enrico. Op 4000 meter hoogte sprongen we eruit en 1 minuut lang ongeveer een vrije val. Het was een prachtige plek, want het vliegveld lag meteen langs de zee en boven de zee sprongen we eruit. Prachtig uitzicht! In de avond zijn we nog naar het strand Torre Grande gegaan om te zwemmen.

ZONDAG 28 AUGUSTUS
Deze ochtend zijn we weer gaan snorkelen bij het strand Spiaggia S’Archeddu ‘e Sa Canna. In de middag zijn we naar een paardenstuntshow gaan kijken bij Abbasanta. Op de flyer stond dat het om 16:00 uur zou beginnen, maar zoals altijd begint het hier altijd veel later. Pas om 18:30 uur.. maar het was het wachten waard. Vette stunts deden ze op hoge snelheid!

MAANDAG 29 AUGUSTUS
Vandaag hebben we niet zo veel gedaan, strand en ijs gegeten!

DINSDAG 30 AUGUSTUS
Al twee jaar probeer ik een boottocht te reserveren, maar nu was er eindelijk plek voor ons. Om 18:00 vertrokken we bij de haven Marina di Torregrande met een grote zeilboot. En een uur varen kwamen we aan bij Tharros met helder water waar we een pauze namen. Hier konden we zwemmen en kregen we wat te eten. Het was leuk om een keer te doen, maar om eerlijk te zijn hebben we in Zuid Frankrijk een veel leukere boottrip gemaakt.

WOENSDAG 31 AUGUSTUS

Om 15:25 hadden we onze vlucht alweer terug naar huis. De vakantie zit er alweer op!