Sardinië

16 FEBRUARI – 26 FEBRUARI 2023

DONDERDAG 16 FEBRUARI
Dit jaar zijn we voor het eerst naar Sardinië gegaan in dit jaargetijde. Om 12:55 uur hadden we onze vlucht van Charleroi naar Cagliari. Alles ging goed en rond 5 uur waren we alweer bij het huis van de familie in Ollastra. Meteen een pizza besteld! Het is hier in de ochtend en avond best koel, maar in de middag in de zon lekker warm rond de 20 graden.

VRIJDAG 17 FEBRUARI
Deze middag wouden we een wandeling maken naar de waterval Cascata del rio is alonis. Normaal in de zomer is alles hier erg droog en nauwelijks water in de natuur, dus we dachten wel een waterval te zien. Maar helaas was het nauwelijks een waterval te noemen hehe. Ook hebben we nog een urbex locatie bezocht, maar helaas kwamen we er niet in.

ZATERDAG 18 FEBRUARI
We zijn speciaal nu hier om de carnaval mee te maken. Vandaag was er in het dorp Benetutti al een feestdag met paarden. Om 11 uur zou er een optocht zijn met typische sardeinse klederdracht. Maar zoals altijd begint dat hier makkelijk een uur later alles.
De klederdracht was apart om te zien. Een van de meest bekende is wel het stierenmasker van Ottana, een dorp van 2000 inwoners nabij Nuoro. De Mamuthones dragen een zwart gesneden houten masker, dat zeer duidelijke gelaatstrekken trekt. Ze dragen ook een schapenvacht, waarop ze zeer zware koebellen (sa carriga) bevestigen. Terwijl ze door het land paraderen, marcheren de Mamuthones op een ritmische manier die oorverdovende geluiden voortbrengt. Elke carnaval speelt het ritueel van de os onder het juk een belangrijke rol, waarbij man en dier samensmelten tot een figuur. Deze maskers behoorden tot de traditie van de herders en boeren en werden aanvankelijk gedragen, als teken van macht in het kuddeleven.

In de middag was er een paardenrace waarin de ruiters verkleed waren en ze per drie naast elkaar een straat door racen en ondertussen potten kapot moesten slaan.

ZONDAG 19 FEBRUARI
We zijn hoofdzakelijk nu hier voor de Sartiglia dat wordt gehouden in Oristano.De term Sartiglia is afgeleid van het Castiliaanse ‘Sortilla’, dat weer is afgeleid van het Latijnse ‘Sorticula’, wat ring betekent maar ook ‘Sors’, of geluk. Sartiglia heeft een zeer verre oorsprong. In de elfde eeuw werden in Europa militaire spelletjes geïntroduceerd die werden gebruikt voor de opleiding van militairen. In de loop der jaren is het wel veranderd waarin het uiteindelijk echte shows werden voor het grote publiek. De oudste documenten over de geschiedenis van Sartiglia zijn te vinden in het register van een raadslid in het historische archief van de stad. Het register dateert van 1547-48 en daarin staat dat er een ‘Sortilla’ is georganiseerd ter ere van keizer Karel V, waarschijnlijk in 1546. Het was erg druk in de stad en vaker zag je mensen rondlopen in traditionele klederdracht. Ook hier en daar een paard wat prachtig versierd was met kleurrijke blabla. Om half 1 zou de race naar de ster zijn. We hadden voor dit gedeelte geen tickets gekocht voor op de tribune en helaas was het echt te druk al om in de buurt van de ster te kijken. We hebben daarom op een groot scherm gekeken. Hier zagen we nog hoe de hoofdpersoon van dit event op een speciale manier werd aangekleed. Hier hebben we een tijd naar gekeken en uiteindelijk zijn we weer naar huis gegaan om daar verder te kijken en te eten. We hebben niks gemist, want 2,5 uur later dan gepland begon de race naar de ster pas, ook wel La corsa alla stella genoemd. Dit is het belangrijkste onderdeel van het event. Galopperend met een zwaard moeten ze een zilveren ster pakken.
Voor het laatste gedeelte Corsa della pariglie hadden we wel tribune tickets gekocht. Dit vond ik zelf het leukste gedeelte en was de acrobatiek op de paarden. Met zijn drieën naast elkaar komen ze in volle vaart langs en doen ze stunts. Ondanks dat we op de tribune zaten zagen we niet alle stunts omdat ze niet werden volgehouden tot het midden. Erg jammer dus. Daarom vonden we de acrobatiek met de paarden vorig jaar veel leuker in Abbasanta. Waar het veel kleinschaliger is, minder druk en beter te zien dus. Wel was het erg mooi om de klederdracht te zien hier in Oristano.

MAANDAG 20 FEBRUARI
Dit keer hebben we in de middag een wandeling gemaakt bij het strand San Giovanni. Helaas kun je in dit jaargetijde niet zwemmen, want de zee is nog erg koud. Dit missen we wel!

DINSDAG 21 FEBRUARI
In de middag hebben we het dorpje Tinnura bezocht dat bekend staat om zijn muurschilderingen. Vorig jaar hadden we al Orgosolo bezocht dat bekend staat om zijn politieke muurschilderingen. Maar de muurschilderingen van Tinnura staan bekend om het traditionele plattelandsleven van Sardinië.

Op de terugweg naar huis lag nog een urbex wat we bezocht hebben, namelijk het Esit San Leonardo hotel in Santu Lussurgiu. Dit is een verlaten hotel sinds 1987

WOENSDAG 22 FEBRUARI
Veel mensen hier in het dorp zoeken vroeg in de ochtend wilde asperges als de tijd ervoor is. Deze ochtend zijn wel zelf ook opzoek gegaan en hebben we de buit in de middag opgegeten.

DONDERDAG 23 FEBRUARI
Dit keer hebben we Parco Archeolologico di Iloi bezocht. Hier is een nuraghe te vinden dat afkomstig is tussen het einde van de vroege bronstijd en het begin van de middeleeuwen. Rondom de nuraghe zie je tal van cirkelvormige constructies. Dit zijn de overblijfselen van de hutten van het Nuraghe dorp, die zich oorspronkelijk uitstrekten over ongeveer twee hectare. Ook waren er twee reuzengraven te zien. In iedere tombe was plaats voor meerdere graven – vandaar de naam “Tomba dei Giganti”, oftewel Reuzengraven. Behalve als begraafplaats diende het terrein ook als tempelplaats waar offers gebracht werden.

VRIJDAG 24 FEBRUARI
Deze middag hebben we een wandeling gemaakt door het dorpje San Sperate dit ook weer veel muurschilderingen heeft. Maar Orgosolo vind ik toch het leukste stadje vinden om muurschilderingen te zien!

ZATERDAG 25 FEBRUARI
Helaas ging onze excursie abseilen vandaag niet door. Vandaag is de eerste dag dat het weer niet zo goed is met hier en daar wat regen. We hebben een korte wandeling gemaakt bij de warmtebronnen van Fordongianus.

ZONDAG 26 FEBRUARI
Vandaag hadden we alweer onze vlucht naar huis om 06:05 uur. Ciao Ollastra!