Zuid Portugal

21 OKTOBER – 2 NOVEMBER 2020

WOENSDAG 21 OKTOBER
Enzo had van school vrijstelling gekregen om 2 weken op vakantie te gaan. De bedoeling was om nu naar Bali te gaan sinds we in april niet konden gaan, maar helaas zijn nog steeds de grenzen dicht van Bali. Op zoek dus naar een nieuwe vakantiebestemming. Vanwege corona waren nog veel landen buiten de EU dicht of waren Nederlanders nog niet welkom.. het werd dus een land in Europa. Toen ik zag dat een retourticket van Eindhoven naar Lissabon maar €30 kostte via RyanAir was de keuze snel gemaakt.. het werd Zuid Portugal!
Woensdag 21 oktober om 10:40 uur hadden we onze vlucht en 3 uur later landde we al in Lissabon. Het is in Portugal 1 uur vroeger, dus we kwamen om 12:40 uur aan. We haalde onze huurauto op op het vliegveld en vertrokken naar onze eerste bestemming in de Algarve, namelijk Lagos. Na een rit van ongeveer 2,5 uur kwamen we rond 18:00 uur aan bij ons eerste appartement.

DONDERDAG 22 OKTOBER
Donderdag zijn we gaan wandelen bij het strand Ponta Da Piedade. Het uitzicht was prachtig met in het water reusachtige kalkstenen rotsformaties. Ook was er een trap met 180 tredes naar beneden om naar het strand te gaan. In de middag hebben we nog door het stadje Lagos gewandeld. In de avond zijn we weer terug gegaan naar Ponta Da Piedade om bij zonsondergang wat foto’s te maken.

VRIJDAG 23 OKTOBER
Vrijdag zijn we in de ochtend naar Kaap Sint Vincent gegaan. Dit is het zuidwestelijke punt van het vasteland van Europa. Het stelde eigenlijk niet veel voor.. we hebben bij de vuurtoren zelf gekeken en wat rond gewandeld erom heen. In de middag hadden we bij Coastline Algarve een activiteit geboekt, namelijk Kids Coasteering. Eigenlijk was de activiteit vanaf 8 jaar, maar omdat Enzo dit ook al had gedaan in Sardinië, hebben we gewoon gezegd dat hij al 8 jaar was. Het was een leuke activiteit weer, maar in Sardinië vond ik het zelf mooier en leuker om te doen. Maar hier was het wel een stukje moeilijker en meerdere hogere sprongen die je kon doen. Zo ook een sprong van 8 meter hoog!

ZATERDAG 24 OKTOBER
Zaterdag hadden we wederom een activiteit bij Coastline Algarve, maar dit keer gingen we suppen. Vanwege het weer waren dit de beste dagen om deze activiteiten te doen, want de dagen erna zou de zee te wild zijn geweest. We kregen ons eigen supboard en Enzo moest bij een van ons voorop zitten of staan, maar dit laatste was wel wat lastiger vanwege het evenwicht die je beide moet hebben. Maar het lukte mij en Enzo om stukken te suppen terwijl we beide stonden! Bij de kust van Sagres gingen we de zee op en bezochtte we verschillende grotten. Ook konden we in 1 grot van de rotsen springen, maar vergeleken met gisteren was dit natuurlijk niet zo hoog.

Voor zonsondergang zijn we een paar foto’s gaan maken bij de kade waar allerlei vissersbootjes lagen. Deze leuke plek zag ik gisteren, want ons restaurant A Barrigada lag er tegenover. Lagos is een havenstad waar flink gevist wordt. Nadat we klaar waren en het bijna donker was zag Enzo dat de lichtjes brandde van het reuzenrad. We zijn dus ook nog even naar de mini kermis geweest.

ZONDAG 25 OKTOBER
Zondagochtend zijn we gaan wandelen bij Algar Seco. Ook hier weer is er een prachtig uitzicht met reusachtige rotsen en het ligt in de buurt van het plaatsje Carvoeiro. Er zijn verschillende padjes om te wandelen en sommige trappen zijn uit de rotsen gekapt. Omdat ze afgelopen vrijdag bij ons appartement begonnen te werken hadden we erg veel last van het geluid. Daarom konden we vanavond verhuizen naar een nieuw appartement in de buurt, wat ook nog een stuk groter was.

MAANDAG 26 OKTOBER
Maandag  zijn we naar de dierentuin in Lagos gegaan. Het is een leuke kleine dierentuin waar we ongeveer 3-4 uur zijn geweest. In de avond hebben we foto’s gemaakt bij het strand Praia do Camilo.

DINSDAG 27 OKTOBER
Dinsdag hebben we niet zo heel veel gedaan, want we zouden eigenlijk gaan kajakken bij de Benagil cave. Maar helaas was de zee te wild en hebben we het verschoven naar de dag erna. In de namiddag hebben we het stadje Ferragudo bezocht.

WOENSDAG 28 OKTOBER
Helaas kon op woensdag wederom de kajaktour naar de Benagil cave niet door gaan, de zee was nog steeds te wild. We hebben daarom maar een kajaktour geboekt in de buurt van Lagos, want bij de Ponta Da Piedada kon de tour wel door gaan. Op een paar minuten afstand van ons appartement was de haven van Lagos en hier zijn we op de boot gestapt. Halverwege op zee konden we in onze kajakken stappen en hebben we wat langs de rotsen gevaren en in sommige grotten konden we naar binnen om te kijken. Maar ook weer niet in allemaal, want de zee was aan deze kant wel al wat rustiger, maar nog steeds te wild om alle grotten naar binnen te gaan.

DONDERDAG 29 OKTOBER
Donderdagmorgen om 09:00 uur hadden ik en Enzo onze allereerst surfles bij Surf4Fun in Albufeira. En wat was dit leuk om mee te mogen maken! Helaas was de zee wat wilder dan normaal en dus lastiger om voor beginners te leren surfen. Ik bakte er dus niet zo veel van, maar Enzo lukte het goed en hij kon zelfs al staan op de surfplank! We hadden samen één instructeur die de hele tijd bij ons was en hij liet Enzo niet alleen in het water zonder dat hij naast hem was.
Erna reden we door naar ons nieuwe appartement in Estoi (in de buurt van Faro). Wederom een mooi appartement met een zwembad, maar wel erg koud water! In de avond wou ik weer wat foto’s maken op een mooie plek wat ik op internet had gezien. Ik zag hier de mooie tuin van het hotel Pousada Palacio Estoi. Helaas mochten we vanwege de corona niet de tuin in. Om de tuin stond een hoge muur en de hele tuin was hiermee afgezet. Er was niemand in de tuin, dus ik en Enzo zijn met hulp van Piëtro over de muur geklommen om toch een paar foto’s te maken.

VRIJDAG 30 OKTOBER
Omdat Enzo het surfen zo leuk vond wou hij nog een keer. Vrijdag had hij dit keer samen met Piëtro zijn surfles. De zee was nu een stuk rustiger, dus het ging Pietro uiteraard wat beter af dan mij. In de namiddag hebben we nog wat door het stadje Faro gewandeld.

ZATERDAG 31 OKTOBER
Zaterdag zijn we langzaam weer vertrokken naar het noorden, want maandag hadden we ons vliegtuig weer naar huis via Lissabon. We hadden een hotel geboekt vlak onder Lissabon en dit keer met een verwarmd binnenzwembad.

ZONDAG 1 NOVEMBER
Toch wou ik graag wat van de stad Lissabon zelf zien, dus zondag zijn we naar de stad toe gereden. Het was hier echt uitgestorven en zo rustig vanwege de corona! Maar wel een leuke stad! We hebben gewandeld door de oude Alfama wijk, de Rua Augusta straat, over de Pink street en gelopen over het Praça do Comércio paleisplein.

MAANDAG 2 NOVEMBER
Maandag was het alweer tijd om naar huis te gaan. Om 14:10 uur hadden we onze vlucht naar Eindhoven en was het tijd om de zomerkleding weer in te ruilen voor truien en een dikke jas.