Bali

23 APRIL – 12 MEI 2024

Reisschema:
Dag 1 – 2 Vlucht van Dusseldorf naar Denpasar
Dag 2 – 7 Ubud
Dag 7 – 10 Munduk
Dag 10 – 13 Nusa Cenigan
Dag 13 – 16 Nusa Penida
Dag 16 – 18 Uluwatu
Dag 18 – 19 Vlucht van Denpasar naar Dusseldorf

DINSDAG 23 APRIL
Eindelijk kon mijn planning naar Bali doorgaan! In 2020 werd onze reis geannuleerd vanwege corona en nu pas waren we welkom. Van 09:20 – 16:20 hadden we onze vlucht van Dusseldorf naar Doha met Qatar Airways en erna weer van 17:30 – 08:25 Doha naar Denpaser.

WOENSDAG 24 APRIL
Op het vliegveld werden we opgehaald door de taxi en vertrokken we naar ons appartement Umaya Ubud Villa in Ubud. Na ongeveer 1,5 uur rijden kwamen we aan. Helaas konden we nog niet inchecken en zijn we gaan lunchen in het centrum van Ubud bij Mudra Cafe waar ik een heerlijke smoothie bowl had. Helaas begon het erna de hele tijd te regenen en zijn we naar ons appartement gelopen. In de avond hebben we bij ons appartement nog gegeten waar een klein restaurantje zat.

DONDERDAG 25 APRIL
In de ochtend zijn we om 06:00 opgestaan. Het is dan nog iets koeler en minder druk op de wegen. We hebben de Campuhan Ridge Walk gewandeld aan het centrum van Ubud. Het begint in de buurt van de Pura Gunung Lebah-tempel en volgt vervolgens een pad omhoog en aan beide kanten heb je mooi uitzicht.

Erna zijn gaan ontbijten bij Mudra Cafe en hebben we wat souvenirs gekocht. Wel goed onderhandelen over de prijs anders betaal je 2-3 keer te veel. Ook hebben we de Tempel Pura Dalem  bezocht. Dit is de tempel des doods met balinese demonen met ook de demon queen Rangda wat te herkennen is aan de hangende borsten en grote hoektanden. Tot slot hebben we deze ochtend nog het Ubud paleis bezocht. Het Koninklijk Paleis van Ubud was een belangrijk gebouw in de jaren 1800, toen de beste Balinese kunstenaars massaal naar Ubud stroomden om hun vaardigheden te laten zien. Ik had er meer van verwacht, maar het was een klein paleis.

Voor het avondeten zijn we gaan eten bij Warung Rama. Dit is een klein lokaal restaurantje met typisch Balinees eten dat vers gemaakt wordt door moeder en dochter.  Het eten was erg lekker en zondag in de ochtend heb ik een kookles bij haar geboekt om twee gerechten te leren koken.
In de avond hebben we om 19:30 de Legong, Barong en Keris Dance bezocht in de Tempel Pura Dalem waar we deze ochtend zijn geweest. Erg apart om te zien hoe er gedanst werd.

VRIJDAG 26 APRIL
Vandaag gaan we naar de Bali Zoo. Hier kun je samen met de olifanten in het water! Dit heet de Elephant mud fun. Als eerste maak je het eten klaar voor de olifanten in een mandje. Erna gaat de olifant onder de douche en dan ga je samen de modder in. De olifanten hebben graag een modderlaag voor tegen de insecten. Het was echt super leuk om te doen en bijzonder om zo dichtbij een olifant te kunnen zijn!
Na de lunch in de dierentuin hebben we nog wat rond gelopen en heeft Enzo nog de tijger mogen voeren. In de avond hebben we gegeten bij ons in de straat bij  Cappadocia Turkisch kebab.

ZATERDAG 27 APRIL
Dit keer zijn we gaan zwemmen bij Waterbom Bali en dit zwembad is echt een aanrader! Het zwembad is erg mooi, genoeg plekken om te eten en super vette glijbanen. In totaal zijn er 26 glijbanen van rustig tot extremere. Er waren zelfs 3 glijbanen waar de bodem verdwijnt en je recht naar beneden glijdt.
In de avond hebben we gegeten bij Warung Coconut.

ZONDAG 28 APRIL
In de ochtend zijn we naar deTegalalang Rice Terrace gegaan. Rijstproductie in Indonesië is een zeer belangrijk onderdeel van de nationale economie en maakt al minstens tweeduizend jaar deel uit van de Balinese cultuur. Indonesië is de op twee na grootste rijstproducent ter wereld en overal waar je gaat in Indonesië, vormen rijstvelden het landschap. De rijstterrassen Tegalalang is een reeks rijstvelden net buiten het centrum van Ubud. Deze rijstvelden staan bekend om zijn terrasvormige indeling, een traditioneel Balinees irrigatiesysteem dat bekend staat als Subak Irrigration. De Tegalalang rijstterrassen liggen in een vallei met een mooi uitzicht.

Om tien uur had ik mijn kookles bij Warung Rama en heb ik geleerd om Ayam Goreng en Nasi Goreng te maken. Erna mochten we het lekker opeten. Nu kan ik thuis ook lekker Indonesisch koken!
In de namiddag hebben we een wandeling gemaakt door het Monkey Forest. Ons appartement ligt eraan vast en we hebben de apen al vaak genoeg gezien en zelfs over het dak horen rennen. Alles was ook goed afgezet zodat de apen nergens naar binnen kunnen bij het appartement. Op de terug toen we door het dorp liepen heeft een aap zelfs ons croissantje gestolen! Het Ubud Monkey Forest is ongeveer 12,5 hectare groot en is de thuisbasis van meer dan 1200 Balinese langstaartapen. Het park dateert uit de 14e eeuw en wordt beschouwd als een heilige plaats, waar spirituele krachten en beschermgeesten worden ondergebracht. De apen, gezien als heilige dieren, symboliseren zowel bescherming als kattenkwaad en bevorderen een unieke verbinding tussen mensen en dieren in het wild.

MAANDAG 29 APRIL
Deze ochtend hadden we om 08:00 afgesproken bij Beji River Adventure Bali om quad te gaan rijden. Enzo ging bij Piëtro achterop en ik had mijn eigen quad. Achter in het bos was er een soort van parcour waar je kon rijden met zelfs een stuk door het water. Niet zo mijn ding dat rijden op z’n ruw parcour, zit ik liever achterop haha.
Na weer een heerlijke smoothie bowl bij Blend Cafe Ubud vertrokken we met de taxi naar Munduk. Dit is een klein bergdorp in het noorden van Bali. We hebben wel nog een tussenstop gemaakt bij de Tempel Ulun Danu. Dit is een van de bekendste tempels van Bali. Helaas kwamen we hier dus in de middag en wat een drukte! Het is een mooie watertempel dat wel.
We reden erna verder naar Munduk. We slapen dit keer bij Melanting Cottages. Op booking zag het er wat nieuwer en ruimer uit, maar goed het uitzicht was wel prachtig over een vallei.  In de avond hebben we gegeten bij een lokaal restaurantje Warung Kadirasa.

DINSDAG 30 APRIL
Deze ochtend zijn we na ons ontbijt bij het hotel gaan wandelen. Achter het hotel beginnen de wandelroutes naar de watervallen. We zijn dan de Red Coral Munduk waterval gelopen en erna hebben we wat gedronken bij Warung Amerta Sari. Hier hebben we ook een hoop vanille stokjes gekocht en wat souvenirs. De rest van de dag hebben we niet zo veel gedaan. We zijn gaan eten bij Adila Warung. Erna hebben we nog een scooter geregeld voor morgen. De apps grab en gojek werken hier helaas niet en er zijn niet veel lokale taxis en als ze er zijn zijn ze zeer prijzig. We gaan morgen dus voor het eerst met een scooter rijden! We rijden met zijn drieën op één scooter. Dit is prima te doen.. soms zie je de locals hier met twee volwassenen en drie kids op één scooter zitten.

WOENSDAG 1 MEI
Om 06:30 vertrokken we naar de rijstvelden van Munduk. De rijstveld van Tegalalang vond ik wel mooier uitzien omdat dit echt in een vallei lag, maar nog steeds mooi om te zien! Erna terug voor het ontbijt bij het hotel. Na een lunch zijn we naar Munduk Gedong Agro gereden wat z’n 15 min rijden was op de scooter. Ergens hoog op de berg ligt deze plek en hier maakt Komang zijn eigen koffie en honing en alles vers en met de hand. Hij heeft ons alles laten zien! Ook heeft hij verteld hoe hij de Dadar Gulung maakt. Dit zijn een soort opgerolde pannenkoeken met kokos en palmsuiker. De fel groene kleur maakt hij zelf met bladeren van bepaalde planten. Deze blend hij dan met een beetje water.

In de namiddag zijn we dit keer naar de waterval Labuhan Kebo gelopen. Deze waterval zag er een stuk mooier uit. Alleen de terugweg is flink wat trappen omhoog lopen! Op de terugweg kwamen we weer langs Warung Amerta Sari en hier hebben we ons avondeten gegeten. Volgens Enzo hebben ze hier de lekkerste warme chocomel!

DONDERDAG 2 MEI
Om 09:00 uur zijn we vertrokken naar onze volgende bestemming, namelijk hotel The Dafish Cenigan op het eiland Nusa Cenigan. Hiervoor moeste we op het vaste land bij de haven van Sanur de speedboot pakken naar Nusa Lembongan. Van hieruit met de taxi naar de yellow bridge. Dit is de enigste brug die de eilanden Nisa Cenigan en Nusa Lembongan verbinden en hier mag je alleen over heen lopen of met de scooter. Aan de andere kant van de brug stond weer een taxi op ons te wachten om ons te brengen naar het hotel. Bij het hotel hebben we erna gezwommen en gegeten.

VRIJDAG 3 MEI
Deze ochtend zijn we gaan snorkelen met The king of the sea. Met twee scooters werden we gebracht naar yellow bridge en hier vertrokken we op de boot naar verschillende plekken om te snorkelen. Mantay bay, gamat bay en chrystal bay. We konden de mantra rog en de zeeschild zien, maar helaas. Wel een hoop verschillende vissen en het was erg leuk om te doen!

Voor lunch zijn we gaan eten bij Klyf Club Blue Lagoon. Een stuk duurder is het hier, maar wat een prachtig uitzicht en heerlijk eten!
In de namiddag is Enzo van de zipline gegaan bij Abyss Zipline. Beetje prijzig voor een paar seconden zipline over de zee, maar hij vond het wel leuk! Erna zijn we door gewandeld naar Secret Point Beach, maar z’n secrf was het niet. Best druk!
Voor het avondeten zijn we bij ons in de straat gaan eten bij Yuyu Resto Cenigan. Lokaal restaurantje met lekker eten.

ZATERDAG 4 MEI
Dit keer weer vroeg opstaan, want om zeven uur hadden Enzo en ik onze surfles bij Nusa Islands Surf School. Dit ligt op het andere kleine eiland Nusa Lembongan. We huurde een scooter en we reden via de yellow bridge naar de surfles. We waren maar met ons tweeën, dus we hadden ieder een eigen leraar die ons hielp surfen. Eerst weer even de basics doornemen, want de eerste keer surfen was alweer vier jaar geleden in Zuid Portugal. Nadat we kort hadden geoefend gingen we meteen de speedboot op en vaarde we naar de surfplek. Er zijn verschillende plekken waar je kunt surfen en bij de tweede plek dat we kwamen waren er goede golven voor ons. De boot werd vastgezet met een anker en de peddelde naar de plek toe. Het water was niet diep, je kon de bodem nog zien en het water was niet eens koud. Het ging Enzo en mij goed af en we hebben een aantal keren samen naast elkaar gesurft!

In de middag zijn we weer met de scooter naar Nusa Lembongan gereden om te gaan lunchen bij Bali Eco Deli. Lekker eten hier! Het was erg warm weer en zonnig dus we zijn erna weer naar het hotel gereden. Iedereen rijdt hier met de scooter rond en geen enkele auto. Alleen soms wat van die open busjes die toeristen naar het eiland brengen. Ook is er geen politie op het eiland, dus geen controle naar je rijbewijs of hoe je überhaupt op de scooter zit.

In de avond zijn we gaan kijken bij Devil’s Tear. Normaal zie je hier hele hoge golven tegen de rotsen opslaan, maar helaas waren er totaal geen golven. Erna zijn we gaan kijken bij het uitzichtpunt van Dream Beach. Vervolgens werd het bijna donker en zijn we gaan eten bij Lemongrass

ZONDAG 5 MEI
Vandaag vertrekken we naar het grote eiland Nusa Penida. Om half twaalf werden we opgehaald en afgezet bij de yellow bridge. Hier werden we met het zelfde bootje als bij de snorkeltour naar de haven bij Nusa Penida gevaren in een kwartier.  We verblijven bij Tentacle Bali wat er weer super leuk uitziet en een zwembad erbij. We zijn gaan lunchen en avondeten bij Secret Penida.

MAANDAG 6 MEI
Vroeg in de ochtend reden we met de scooter naar de Peguyangan Waterval. Waarom ze het de waterval noemen geen idee, want die is er niet. Je loopt langs een klif een blauwe trap helemaal omlaag met mooi uitzicht. Het is een stijle trap en je kijkt door de traptreden vaker de afgrond in. De terugweg is ook erg vermoeiend, maar ik vond het leuk om te doen!

We zijn gaan lunchen bij Lunak Café by the Sea. Vanuit dit restaurantje is er een trap en loop je meteen de zee in. Achter de trap zaten veel krabben en ene paar meter de zee in en je zag al veel koraal met allerlei vissen. We hebben zelfs een blauwe zeester gezien.
In de avond hebben we gegeten bij het restaurant wat Piëtro gekozen had, namelijk een lokaal restaurantje Babi Genyol. De ratten liepen er rond en het was mij veel te pittig, groot succes dus haha.

DINSDAG 7 MEI
In de ochtend zijn we naar het Kelingking viewpoint gereden. Deze plek heeft de bijnaam T-rex gekregen door de vorm van de rosten. Het is een mooi uitzicht! In de klim naar het strand hadden we geen zin. Het is erg stijl en op het laatste stuk zijn geen trappen.  Toen we bij het Kelingking vieuwpoint waren zag ik reclame voor ropejumpen. Het zag er leuk uit online en in de middag zijn we er heen gegaan. Nog niet zo lang kun je bij Extreme Park een sprong maken van 130 meter aan de rand van een klif met prachtig uitzicht over de zee. Vet om te doen!

WOENSDAG 8 MEI
We gaan langzaam weer richting de vluchthaven. Om 12 uur hebben we de boot naar het vaste land en rijden we met de taxi naar Uluwatu. Hier verblijven we bij The Pande Hill Homestay. Gelukkig werkt de taxiapp gojek weer hier. Maar eerst nog even snel wat eten bij Secret Penida. Enzo eet hier graag de fruit met yoghurt en de croissantjes zijn zooo lekker hier. Mijn favoriete is met almond en chocolade.

Nadat we aangekomen waren bij het appartement zijn we bij het bijbehorende restaurant snel gaan eten. Erna zijn we naar de tempel Poeroe Oeloewatoe gegaan voor een voorstelling van de Kecak dans. Dit is een uitvoering van het liefdesverhaal van Rama en Sita. De dans is geïnspireerd op de Sanghyang-traditie, waarbij de dansers bezeten zijn door geesten die omgaan met de voorouders of goden. Er is geen muziek, alleen de geluiden van een hoop mannen.

DONDERDAG 9 MEI
In de ochtend zijn we naar de Karang boma cliff gegaan. Niet heel bijzonder, maar wel mooi uitzicht over de klif langs te zee. Omdat we hier snel klaar waren zijn we doorgereden naar Suluban beach. Hier hebben we een lekker ijsje gegeten en hebben we gekeken waar ze doen surfen.

Om twee uur mochten ik en Enzo gaan paragliden. We spraken af met Panda paragliding op een half uur rijden van Uluwatu. Aan de rand van de klif stegen we op en op dezelfde plek land je weer. Je wordt omhoog geblazen omdat de wind vanuit de zee recht omhoog gaat doordat het tegen een hoge klif komt.
In de avond zijn we naar het centrum van Uluwatu gegaan en hebben we wat gewinkeld en heerlijk gegeten bij Suka Espresso.

VRIJDAG 10 MEI
Om negen uur hebben we nog een sieradenworkshop gevolgd bij Krisna Silver Krass. Hier kun je je eigen zilveren sieraden maken geheel naar je eigen design. Natuurlijk wel met hulp. Maar het zilver smelten, vormen, graveren en polijsten. Ik en Enzo hebben een armband gemaakt en Piëtro een ring. Erg leuk om te doen!

Om twaalf uur moesten we uitchecken en na een heerlijke lunch nog bij Suka Espresso moesten we alweer naar het vliegveld. Om 18:55 uur hebben we onze vlucht met weer een tussenstop in Doha. Bali is een mooi land met prachtige natuur!